Tine-ledelsens katastrofale håndtering av Bovaer-saken har nå fått sin neste, logiske konsekvens.
Etter å ha opplevd en massiv salgssvikt som følge av forbrukernes avvisning av fôrtilsetningen, har Tine nå en overproduksjon av melk. Tines løsning er ikke å ta selvkritikk, men å straffe eierne sine, bøndene, ved å foreslå å heve omsetningsavgiften på melk.
En varslet markedssvikt
Ifølge Nationen foreslår Tine nå å heve avgiften per liter melk fra nyttår. Denne avgiften, omsetningsavgiften, brukes til å regulere markedet, og en økning er et direkte signal om at markedet er i dyp ubalanse, det vil si at det produseres langt mer melk enn det Tine klarer å selge.
Denne ubalansen kommer ikke som noen overraskelse. Den er en direkte konsekvens av den salgssvikten Tine har opplevd de siste månedene.
Bonden betaler prisen for Bovaer
Salgssvikten sammenfaller nøyaktig med den massive kontroversen rundt Tines planer om å innføre det kjemiske fôrtilsetningsstoffet Bovaer i melkeproduksjonen. Forbrukerne har reagert med avsky, og salgstallene har stupt.
Tine-ledelsen, som presset igjennom Bovaer-strategien, sitter igjen med et melkeoverskudd de ikke blir kvitt. I stedet for at ledelsen selv tar ansvaret for feilvurderingen, velter de nå regningen over på sine egne eiere.
Den økte avgiften betyr at bonden, som i utgangspunktet ble tvunget inn i Bovaer-programmet, nå må betale for Tines mislykkede strategi og PR-kollaps.
Bøndene straffes dermed dobbelt, først ved å bli assosiert med et upopulært produkt og deretter ved å måtte betale en høyere avgift for å håndtere overskuddet som Bovaer-bråket har skapt.

