Nok en bilprodusent møter den elektriske veggen. Porsche opplever dårlig etterspørsel etter sin nye elbil, og utsetter derfor lanseringen.

Dette er nok et slag i ansiktet for tysk bilindustri. Eieren Volkswagen vil lide et tap på 5 milliarder euro når Porsche nå reviderer sine langsiktige planer.

På grunn av den dårlige etterspørselen etter elbiler vil sportsbilprodusenten nå satse på bensin- og dieselbiler, skriver The Telegraph.

Oliver Blume, administrerende direktør for både Porsche og Volkswagen, sa i en uttalelse:

– I dag har vi tatt de siste skrittene i omleggingen av vår produktstrategi. Vi opplever for tiden store endringer innen bilbransjen. Derfor omlegger vi Porsche på alle områder.

Porsche hadde planlagt å lansere den nye typen elbil etter 2030, men nå ønsker ikke Porsche lenger å tidfeste lanseringen.

Porsche la til at deres eksisterende modeller med forbrenningsmotor vil være tilgjengelige i en lengre periode.

Forsinkelsene i Porsches lansering av elbiler er et kostbart slag for Volkswagen, og vil føre til et tap på 5,1 milliarder euro (ca 60 milliarder kroner) i konsernets driftsresultat i løpet av dette regnskapsåret.

Konsernet, som er Europas største bilprodusent, kunngjorde at det ville nedskrive verdien av sine aksjer i Porsche med 3 milliarder euro etter å ha reviderte sine langsiktige planer. Volkswagen sier også at de regner med et underskudd på 2,1 milliarder euro dette regnskapsåret.

Dr. Jochen Breckner, finans- og teknologisjef hos Porsche, sa:

– Med denne klare planen omstiller vi selskapet for langsiktig suksess i en verden med utfordrende forhold.

– Vi er klar over at disse strategiske investeringene påvirker våre kortsiktige økonomiske resultater, men de er avgjørende.

Europas bilprodusenter har slitt med et usikkert marked, da de står overfor konkurranse fra kinesiske rivaler som BYD innenfor elbiler, og samtidig må håndtere den økonomiske belastningen fra Donald Trumps importtoll.

Blume sa at bilindustrien sliter med et «svært ustabilt marked».

Brussel er i ferd med å dømme en samlet europeisk bilindustri til døden i den elektriske stolen.

EU har vedtatt å fase ut fossile biler innen 2035. I det siste har flere store bilprodusenter, inkludert sjefene for Stellantis, BMW og Mercedes-Benz, bedt om at EU utsetter forbudet mot fossile biler.

Flere enkelte europeiske myndigheter, deriblant Tyskland og Italia, prøver også å stanse EU-forbud mot bensin- og diesel­biler fra 2035.

Les også:

Også rødgrønne politikere i Tyskland er betenkt over forbudet mot forbrennings­motoren


 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.