Økonomiministrene i to tyske delstater advarer EU-kommisjonen om at planlagte, faste elbil-kvoter for fremtidens firmabil-flåter ikke vil være økonomisk levedyktig for mange bedrifter, og at slike regler derfor vil svekke tyske bilprodusenters konkurranseevne.
Advarselen er gitt i et brev til Ursula von der Leyen av Baden-Württembergs økonomiminister Nicole Hoffmeister-Kraut (CDU) og hennes bayerske kollega Hubert Aiwanger (Freie Wähler), melder Frankfurter Allgemeine, som har fått eksklusivt innsyn i brevet.
De to økonomiministrene omtaler EU-planene om påtvungen elektrifisering
som en «misforstått økonomisk politikk». Det «ville være urealistisk, virke mot sin hensikt og rett og slett ikke være økonomisk levedyktig for mange flåteoperatører». De fortsetter med å si at «en innstramming av reglene vil bety en betydelig økonomisk byrde for tyske bilprodusenter, noe som vil sette deres konkurranseevne i fare».
Ministrene er bekymret for at elbil-kvoter kan bli lovfestet allerede i år.
Hoffmeister-Kraut og Aiwanger reagerer på at von der Leyen i desember instruerte transportkommissær Apostolos Tzitzikostas om å legge fram en lov for «rene bedriftsflåter» innen utgangen av 2025. Konsultasjoner er for tiden i gang. Loven kan potensielt diktere for bilutleiefirmaer, leasingselskaper og operatører av store firmabilflåter hvor høy andelen elbiler i bilparken deres skal være i fremtiden.
Baden-Württemberg og Bayern er hjemsted for en rekke tyske bilprodusenter, herunder Mercedes, Audi og BMW, og Hoffmeister-Kraut og Aiwanger konstaterer at europeisk bilindustri er i alvorlig trøbbel:
For Bayern og Baden-Württemberg er «enda flere forbud og påbud i lys av den tøffe globale konkurransen ikke den rette måten å snu det frie fallet i den europeiske bilindustrien og gjøre den internasjonalt konkurransedyktig igjen, spesielt i den nåværende situasjonen», skriver de.
De to skisserer store sosiale konsekvenser:
«Hvis produsenter og underleverandører, mekaniske verksteder og bilindustrien kutter arbeidsplasser, vil rundt én million ansatte i Sør-Tyskland bli direkte eller indirekte berørt av krisen i bilindustrien», heter det i brevet.
Hoffmeister-Kraut og Aiwanger avviser obligatorisk elektrifisering av firmabiler og leiebiler. «Vi ble svært overrasket over å høre at det diskuteres et lovforslag om en EU-omfattende CO2-kvote for firma- og leiebilflåter som i praksis tilsvarer en 100 prosent elbilkvote fra 2030″, heter det i brevet. «En slik generell kvoteregulering for batterielektriske kjøretøyflåter vil representere en massiv statlig inngripen i markedet.»
EU-kommisjonen står fremdeles hardt på en offensiv «klimapolitikk», men tegnene til motstand Europa rundt er blitt så mange at et generaloppgjør med ambisjonene ligger i luften.
Kjøp «Et varslet energisjokk»!

