Barcelona prøver desperat å skaffe midler for å tilfredsstille kravene til La Ligas økonomiske regler.

Klubben trenger masse penger for å registrere nye signeringer. De har solgt spillere de siste ukene, men det trengs mer for å sikre at Joan Garcia og andre mulige nyankomne kan spille uten problemer i sesongen 2025-26, skriver Foottball Espana.

Nå meldes det at Barcelona velger et samarbeid med Den demokratiske republikken Kongo, som kun er demokratisk i navnet.

Barcelona har inngått en avtale om at turistrådet i Den Demokratiske Republikken Kongo skal være ny trøyesponsor fra og med denne sesongen. Avtalen vil gi ekstra inntekter til klubben, til tross for bekymringer rundt regjeringens menneskerettighetssituasjon.

Ifølge Mundo Deportivo skal avtalen på nesten 44 millioner euro over fire år nesten være ferdig forhandlet. Ifølge avtalen vil Barcelona bære logoen få logoen «DRC, hjertet av Afrika» bak på draktene.

Dette er meget spesielt, siden Barcelona tradisjonelt ikke har båret reklame på sine hellige drakter. Men for «demokratiet» i Kongo velger klubben en annen vei.

Barça vil dermed følge i fotsporene til Monaco , som offisielt annonserte 24. juni at «DRC, coeur de l’Áfrique» ville bli deres nye «Premium Partner» frem til 2028.

Dette kan bli et verre nederlag for Barcelona enn semifinalen i Champions League på Anfield for noen år siden, hvor Liverpool lå under med 0-3 etter bortekampen.

Den gangen hadde Barcelona Messi. Nå satser de på turistrådet i Kongo.

 


Kjøp Giulio Meottis «De nye barbarene» fra Document Forlag her! Kjøp e-boken her.

Usensurerte nyheter. Abonner på frie og uavhengige Document.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.