Administrator Lee Zeldin i Environmental Protection Agency (EPA) foreslår å oppheve det han har beskrevet som «den hellige gral i klimadoktrinen».
Denne doktrinen har ført til over en billion dollar i reguleringskostnader for amerikanske bedrifter og borgere, hevder Zeldin.
Zeldin kunngjorde opphevelsen av Obamas «Endangerment Finding» hos en bilforhandler i Indiana sammen med USAs energiminister Chris Wright, guvernør Mike Braun (R), Indianas justisminister Todd Rokita og president og administrerende direktør i American Trucking Association, Chris Spear, skriver Breitbart News.
«Endangerment Finding» skal ifølpe EPA ha kostet over tusen milliarder amerikanske dollar. Dette inkluderer de massive kostnadene som Biden-Harris-administrasjonens krav om batteribiler påførte bilindustrien og amerikanske bileiere.
Å oppheve den såkalte Endangerment Finding vil oppheve alle reguleringer for klimagassutslipp fra motorvogner og motorer og gi amerikanerne valgfrihet som forbrukere.
Endangerment Finding skapte det juridiske grunnlaget for at byrået kunne regulere klimagassutslipp, da det mente at utslippene utgjorde en påstått trussel mot folkehelsen og velferden.
I en skriftlig erklæring tirsdag skrev Zeldin:
Med dette forslaget foreslår Trump-administrasjonens miljøvernbyrå (EPA) å avslutte seksten år med usikkerhet for bilprodusenter og amerikanske forbrukere. I vårt arbeid så langt har mange interessenter fortalt meg at Obama- og Biden-administrasjonens miljøvernbyråer har vridd loven, ignorert presedens og forvrengt vitenskapen for å oppnå sine ønskede mål og påføre amerikanske familier hundrevis av milliarder dollar i skjulte skatter hvert eneste år.
Vi har hørt høyt og tydelig bekymringen for at det er EPA-standardene for klimagassutslipp, og ikke karbondioksid, som aldri ble vurdert uavhengig i konklusjonen, som utgjør den virkelige trusselen mot amerikanernes levebrød. Hvis det blir endelig vedtatt, vil opphevelsen av konklusjonen om fare og de påfølgende forskriftene bety en besparelse på 1 billion dollar eller mer i skjulte skatter for amerikanske bedrifter og familier.
Indianas justisminister Todd Rokita var fornøyd.
– I løpet av de siste fire årene har konservative statsadvokater vært den siste forsvarslinjen i kampen mot Biden-administrasjonens føderale overgrep og grønne nye svindelagenda. Takket være president Trump og patrioter som administrator Zeldin og statsråd Wright, står vi nå i frontlinjen og bidrar til å frigjøre amerikansk energi.
Spear forklarte hvordan kravet om batteridrevne lastebiler ville ha lammet lastebilbransjen:
Vi berømmer president Trump og EPA-administrator Zeldin for å ha tatt avgjørende skritt for å oppheve den katastrofale GHG Phase 3-regelen. Dette kravet om elektriske lastebiler satte lastebilbransjen på vei mot økonomisk ruin og ville ha lammet forsyningskjeden vår, forstyrret leveranser og økt prisene for amerikanske familier og bedrifter.
Dessuten satte det en stopper for innovasjon ved å forkaste tilgjengelig teknologi som kan redusere utslippene ytterligere til en brøkdel av kostnadene. I fire tiår har vår bransje bevist at vi er forpliktet til å redusere utslippene. Lastebilbransjen støtter renere og mer effektive teknologier, men vi trenger politikk som er forankret i virkelige forhold.
Vi takker Trump-administrasjonen for å ha ført oss tilbake til en fornuftig kurs, slik at vi kan fortsette å levere til det amerikanske folk samtidig som vi fortsetter å redusere vår miljøpåvirkning.
Diana Furchtgott-Roth, direktør for Senter for energi, klima og miljø ved Heritage Foundation, har uttalt at EPA-reguleringene som fulgte av Endangerment Finding, har bidratt til at de gjennomsnittlige bilprisene har mer enn doblet seg fra 23.000 dollar i 2009 til nesten 50.000 dollar i dag.
Kjøp Hans Rustads bok om Trump her! Eboken kan du kjøpe her.


