En dyreflokk på flukt fra klima­endringer skal prege årets Olavsfest under olsok ved Nidaros­domen i Trondheim. Dyre­dukkene er produsert av dem som sto bak den syriske kjempe­dukken Amal, som preget Olavsfest i 2024. Ellers blir det et broket program med en noe fraværende Hellig Olav. I Nidaros­domen opptrer blant annet den «skeive» performance­kunstneren Nils Beck.

Dyr på flukt fra Afrika

Midtpunktet for årets Olavsfest­dager i Trondheim blir altså en dyre­flokk. Kjempe­dukker av dyr, som siden april har flyktet fra menneske­skapte klima­ødeleggelser helt fra DR Kongo, gjennom Afrika og Europa og til Trondheim, ifølge arrangøren.

The Herds, som prosjektet kalles, har Amir Nizar Zuabi som kunstnerisk leder, og han sto også bak kjempe­dukken Amal, som var det mest kostbare og mest profilerte innslaget under Olavsfest i 2024.

Aktivisme om flukt

Dyreflokken skal i likhet med Amal være med helt fra start, og gjennom det meste av olsok­feiringen. Som ikke lenger handler om olsok og Olav den helliges fest, men om noe helt annet. Ikke minst om asyl og islam­aktivisme, som i fjor. I år er temaet for Olavsfest 2025 rett og slett flukt.

Årets festival åpnes med et sterkt og sanselig møte mellom kunst og natur. På Vest­front­plassen samles vi til en helt spesiell åpnings­seremoni der urfolks­perspektivet og det globale og universelle møtes i en mektig kunstnerisk opplevelse, skriver Olavsfest om årets åpningsfest.

Urfolksperspektivet er ikke norsk, men samisk.

På Vestfrontplassen utenfor Nidaros­domen skal dyre­flokken som har flyktet fra Afrika, bli møtt av samisk musikk. Urframføringen av «Eallu» – et nyskrevet, samisk verk av Jakop Janssønn, som med joik, stemmer og rytmer vil berolige dyre­flokken på flukt og ta publikum med gjennom årstider og dyrenes reiser i en verden i endring. Ifølge arrangøren.

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen vil holde årets åpningstale.

Artister får låne Nidarosdomen

Oda Felicia Bardal Sigstad Abdelmaguid, kona til Magdi i Karpe, var blant dem som fikk låne Nidaros­domen i fjor under Olavsfest, der hun fremførte et verk om en familie­sykdom. I år er artisten Nils Bech blant dem som får låne Norges nasjonal­helligdom til en fore­stilling. Olavsfest synes det er en stor ære, og skriver på sine nettsider:

Nils Bech er en av Norges fremste vokalister og performance­kunstnere, spesielt kjent for sine konseptuelle og unike liveshow.

Til Nidarosdomen kommer han med musikere og ballett­danseren Silas Henriksen – og selv om konseptet fortsatt er under utvikling, lover Bech at han kommer til å ta hele kirke­rommet i bruk under konserten.

– Jeg kjenner på en glede og stolthet over å få muligheten til å utforske hvordan musikken min møter et unikt rom som Nidaros­domen, med den tunge symbolikken som følger med, sier Bech.

Homofil artist om flukt

Som åpent homofil kjenner Nils Bech at festival­temaet flukt snakker til ham på et personlig plan.

Som en del av en minoritet har jeg kjent på å være i flukt og på flukt – både fra andre og fra meg sjøl. Jeg har flyktet fra hvem jeg er, sterkt påvirket av andres blikk på meg.

Homofile har opp gjennom historien også måttet flykte fra religiøs forfølgelse, og i mange deler av verden er dette fortsatt en realitet. Temaet berører derfor både politiske og samfunns­messige forhold, men er også relevant på et personlig plan for meg, forteller han.

Bech skal ha vokst opp i et kristent miljø, men sier til Olavsfest at han ikke lenger har noe uoppgjort med Den norske kirke:

Ikke nå lenger. Det er fremdeles en del trossamfunn som burde gå noen runder til med seg sjøl, men jeg føler ikke at jeg har noe uoppgjort med Den norske kirke, sier Bech, og trekker fram den offisielle beklagelsen fra Bispemøtet i 2022, som erkjente at kirken gjennom historien har påført homofile og lesbiske stor skam.

En beklagelse jeg opplevde som både ekte og sann. Samtidig har jeg et privilegert ståsted, som hvit mann fra et rikt land. Jeg har overskuddet til å ta imot og akseptere en slik beklagelse, ikke alle er så heldige, erkjenner han.

Bech har opptrådt på mange store scener, blant annet Operaen i Oslo, som i 2023 skrev:

«Gjennom 2022 har Bech gjennomført et duett­prosjekt som har handlet om å portrettere mannlig kjærlighet i popmusikk på en måte som tidligere har vært fraværende, gjennom å invitere mannlige popartister til duett­samarbeid. Det hyllede prosjektet har så langt inneholdt samarbeid med blant andre Kristian Kristensen, Emir og Dutty Dior, og flere duetter er på vei.»

Om Bech vil opptre like naken som på plakaten den gang, vites ikke.

Kobler sørlige halvkule med nordlige urfolk

Tema for årets Olavsfest er altså FLUKT, og arrangørene mener at klima­endringer er noe av det som driver folk på flukt. Noen av de første til å merke klimaendringene nordpå, har vært urfolk, skriver de, og den samiske komponisten Janssønn har merket en kobling mellom den sørlige halvkule og nordlige urfolk på dette feltet. Han mener at man ser effektene av at klimaet endrer seg spesielt her i nord, påpeker komponisten til festivalen.

«Slik jeg opplever det personlig, er det et sterkt ønske hos Olavsfest med representasjon av det samiske, og at samiske skal være med og fortelle historier som kan være aktuelle for et større publikum. Det er spennende å koble dette urfolks­perspektivet med THE HERDS og deres globale bilde av situasjonen.»

Program for åpningsdagen av Olavsfest:

08.00: Morgenkaffe og Pilegrims­vandring fra Lian Gård

12:00: Kompass: Kampen om Livssyns­pengene (Vest­front­plassen)

13:00: Vestfrontmøtet: Kampen for tilværelsen (Vest­front­plassen)

14:00: Åpningsarrangement (Vest­front­plassen)

19.00: Åpningskonsert: FLUKT – Nidaros Vokal og Utopia & Reality Chamber Choir (Nidaros­domen)

Olavsfest byr også på foredrag, ut over møtene på Vest­front­plassen. 31. juli er for eksempel Marte Heian-Engdal gjest i Erke­bispe­gården med foredraget «Å krysse et hav – historier om utreise, flukt og fordrivelse».

Olavsfest skriver i den forbindelse at de er landets fremste arena for verdi­baserte spørsmål, og har en sentral rolle i Nasjonal­jubileet 2030 – Norge i tusen år. De vil hvert år framover invitere sentrale aktører til å reflektere rundt de forskjellige hoved­temaene for Nasjonal­jubileet, som i år er migrasjon og identitet.

I den forbindelse inviterer de denne dagen til foredrag ved Marte Heian-Engdal. Ikke et ord om at Norge feirer tusen­års­jubileum i 2030, fordi det da er 1000 år siden Olav den hellige falt på Stiklestad og Norge ble kristnet.

Kashmir-konflikt på Olavsfest

Også utstillinger er knyttet til Olavsfest. Som utstillingen Passing Motherhood ved Trondheim kunst­museum. Der fortelles historier om mødre og familier i krig og på flukt, skriver museet.

Utstillingen inkluderer blant annet verk av kunstnerne Sheba Chhachhi og Sonia Jabbar, som tar opp hvordan familier splittes gjennom flere tiår med strid, mellom militære og militante grupper i Kashmir i det nord­vestlige Himalaya i Asia.

Publikum får også møte verket Brev til en krigerske laget av den svensk-iranske poeten og aktivisten Athena Farrokhzad. Eller venstre­ekstrem revolusjons­romantiker, som hun også har blitt nevnt som.

De to førstnevnte har i årevis, nærmere bestemt i 25 år, jobbet kunstnerisk med konflikten mellom hinduer og muslimer i Kashmir, og nå har altså verket kommet til Trondheim og festen for Olav den hellige.

 

Kjøp Giulio Meottis «De nye barbarene» fra Document Forlag her! Kjøp e-boken her.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.