Mens fellesferien er godt i gang, bruker norske partiledere sommeren aktivt til å forsøke å nå unge velgere gjennom sosiale medier.

Deres strategier for å engasjere seg på plattformer som TikTok og Instagram viser store kontraster, og kan ifølge valgforsker Johannes Bergh fremstå som både underholdende og til dels desperate, skriver NRK.

Erna Solberg (Høyre) 

Høyre-leder Erna Solberg har denne sommeren skapt overskrifter med en uformell og tåpelig tilnærming. Hun har opptrådt som DJ under Palmesus-festivalen i Kristiansand og introdusert rapgruppen Roc Boyz på Stavernfestivalen, en gruppe som tidligere har vært kritisert for å flørte med kokain.

Videoer av Solberg fra disse opptredenene, inkludert en animert «pillevideo» vist under Roc Boyz-konserten, har blitt spredt på partiets TikTok-bruker. Høyre bekrefter at Solberg var på festivalene som privatperson, men at det blir oppstyr rundt henne uansett. Partiet mener det er fornuftig å informere festivalene på forhånd om hennes tilstedeværelse.

Valgforsker Johannes Bergh ved Institutt for samfunnsforskning mener Høyres mer «offensive» stil kan forklares med partiets dårlige målinger den siste tiden. Han antyder at strategien kan virke for å øke synligheten og nå unge velgere, men at det trolig kreves mer for å få de unge til å faktisk stemme Høyre.

Jonas Gahr Støre (Ap) og Sylvi Listhaug (Frp) 

Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) velger å kombinere politikk med å være klovn. Han har blant annet figurert i videoer der han danser med reportere fra NRK-serien «A-laget» og overrasker folk på gaten.

FrP-leder Sylvi Listhaug har valgt en mer tradisjonell og seriøs tilnærming til politisk kommunikasjon i sosiale medier. I sine Instagram-videoer fokuserer hun på politiske taler og FrPs standpunkter, som for eksempel at partiet er villig til å prioritere.

Bergh påpeker at kontrastene mellom Solbergs underholdende stil og Listhaugs mer politiske kommunikasjon er store. Han mener Listhaugs mer tradisjonelle strategi sannsynligvis lønner seg for FrP, som gjør det bra på målingene om dagen.

Valgforskeren understreker at for å nå alle velgere, er det behov for både synlighet og politiske budskap. Han påpeker at politikerne generelt bør «vise seg frem på en måte som de selv liker og behersker».

Noen unge velgere uttrykker skepsis til politikernes festivalopptredener, og mener det kan virke «billig» eller «pålagt», og at det heller har motsatt effekt. Andre ser det som positivt at politikere er ute blant folk.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.