Den 24. oktober 2003 gjorde Concorde efter over to tiårs drift, sin siste kommersielle flyvning. Turen gikk fra New York JFK til London Heathrow. Nu er nye to tiår gått med overlydsflyet stående på bakken, men til neste år skal det på vingene igjen.

Denne gang lover Concorde å stille med en oppgradert versjon som skal revolusjonere høyhastighetsflyvning. Den nye Concorde kombinerer avanserte materialer, miljøvennlig drivstoff og banebrytende teknologi skal gi raskere, stillere og grønnere flyvninger, men det klassiske Concorde-designet endres ikke. Vi står foran et mulig vendepunkt i luftfartsindustrien, skal vi tro Interesting Engineering.

Paris–New York på to timer

Den nye Concorde skiller seg fra originalen som fløy til 2003, ved å være 50 prosent lettere takket være avanserte komposittmaterialer. Flyet vil bruke drivstoff som reduserer utslippene med opptil 80 prosent. Med en marsjhøyde på drøyt 18.000 meter (60.000 fot) – betydelig høyere enn vanlige kommersielle fly – vil Concorde unngå turbulent vær og redusere luftmotstanden betydelig. 

Flyet er designet for å nå supersoniske hastigheter på minst Mach 2.04 (2179 km/t), opptil Mach 2,2 antydes – mer enn dobbelt så fort som lydens hastighet – det vil si at strekningen Paris–New York går unna på rundt to timer, fem timer raskere enn dagens subsoniske fly.

Concorde fløy aller første gang 2. mars 1969, en testflyvning fra Toulouse med prototypen Concorde 001. Flyet nådde ikke overlydshastighet – første overlydsflyvning skjedde 1. oktober 1969. Concorde gikk i kommersiell drift 21. januar 1976.

Den opprinnelige Concorde slet med høye driftskostnader, støy fra soniske smell og begrenset rutenett. En av årsakene til det siste var et amerikansk forbud mot supersoniske flyvninger over land, noe som ble opphevet med Donald Trumps «Concorde Bill» 6. juni iår. 

Den nye modellen har forbedret aerodynamikk, nese og vinger er redesignet for å dempe soniske smell – hvilket gjør flyvninger over land mere spiselige. 

Concorde møter konkurranse fra Boom Supersonic som utvikler flyet Overture med planlagt debut i 2029 og hastighet på Mach 1.7. Overture har allerede kontrakter med United Airlines og American Airlines, men Concorde skiller seg ut med sitt ikoniske design og løfte om større hastighet.

 

Kjøp «Fyrsten» av Machiavelli fra Document!

Er du lei av media som ikke forteller deg alt?
Støtt frie og uavhengige Document.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.