Den 24. oktober 2003 gjorde Concorde efter over to tiårs drift, sin siste kommersielle flyvning. Turen gikk fra New York JFK til London Heathrow. Nu er nye to tiår gått med overlydsflyet stående på bakken, men til neste år skal det på vingene igjen.
Denne gang lover Concorde å stille med en oppgradert versjon som skal revolusjonere høyhastighetsflyvning. Den nye Concorde kombinerer avanserte materialer, miljøvennlig drivstoff og banebrytende teknologi skal gi raskere, stillere og grønnere flyvninger, men det klassiske Concorde-designet endres ikke. Vi står foran et mulig vendepunkt i luftfartsindustrien, skal vi tro Interesting Engineering.
Paris–New York på to timer
Den nye Concorde skiller seg fra originalen som fløy til 2003, ved å være 50 prosent lettere takket være avanserte komposittmaterialer. Flyet vil bruke drivstoff som reduserer utslippene med opptil 80 prosent. Med en marsjhøyde på drøyt 18.000 meter (60.000 fot) – betydelig høyere enn vanlige kommersielle fly – vil Concorde unngå turbulent vær og redusere luftmotstanden betydelig.
Flyet er designet for å nå supersoniske hastigheter på minst Mach 2.04 (2179 km/t), opptil Mach 2,2 antydes – mer enn dobbelt så fort som lydens hastighet – det vil si at strekningen Paris–New York går unna på rundt to timer, fem timer raskere enn dagens subsoniske fly.
Concorde: First Supersonic Passenger Aircraft ✈️ in the World to Return in 2026
The iconic Concorde is preparing to return to commercial skies by 2026, marking 50 years since its first historic flight.
Read More Here‼️: https://t.co/mwyxiTe5fU pic.twitter.com/DUnhjEEw1z
— Aviation A2z (@Aviationa2z) June 26, 2025
Concorde fløy aller første gang 2. mars 1969, en testflyvning fra Toulouse med prototypen Concorde 001. Flyet nådde ikke overlydshastighet – første overlydsflyvning skjedde 1. oktober 1969. Concorde gikk i kommersiell drift 21. januar 1976.
Den opprinnelige Concorde slet med høye driftskostnader, støy fra soniske smell og begrenset rutenett. En av årsakene til det siste var et amerikansk forbud mot supersoniske flyvninger over land, noe som ble opphevet med Donald Trumps «Concorde Bill» 6. juni iår.
Den nye modellen har forbedret aerodynamikk, nese og vinger er redesignet for å dempe soniske smell – hvilket gjør flyvninger over land mere spiselige.
AWESOME! I can not wait! I’ve wanted this program to come back so bad! This will be so awesome to ride on!
Concorde: First Supersonic Passenger Aircraft in the World to Return in 2026 – Aviation A2Z https://t.co/FFKKwIlbsk
— 🇺🇲🇺🇸Made in the USA🇺🇲🇺🇲 (@USAMADE1983) June 27, 2025
Concorde møter konkurranse fra Boom Supersonic som utvikler flyet Overture med planlagt debut i 2029 og hastighet på Mach 1.7. Overture har allerede kontrakter med United Airlines og American Airlines, men Concorde skiller seg ut med sitt ikoniske design og løfte om større hastighet.
Kjøp «Fyrsten» av Machiavelli fra Document!
Er du lei av media som ikke forteller deg alt?
Støtt frie og uavhengige Document.


