Norges satsing på elektriske biler, et tiltak som er omtalt som landets viktigste klimatiltak, har ført til et tap i bilavgiftsinntekter for staten på hele 640 milliarder kroner siden 2007.

Samtidig er den eksakte klimaeffekten av denne politikken alene fortsatt uklar, skriver NRK.

Tallet på 640 milliarder kroner er beregnet av Finansdepartementet, og inkluderer rundt 540 milliarder kroner i tapte inntekter dersom bilavgiftene hadde blitt videreført på 2007-nivå frem til 2025. I tillegg kommer om lag 100 milliarder kroner i tapt merverdiavgift fra 2007 til 2024, ettersom elbiler har vært fritatt for moms.

Beløpet er vesentlig mer enn statens samlede utgifter til utbygging, drift og vedlikehold av jernbane i samme periode, og nesten like mye som statens oljeinntekter i 2024.

Elbilpolitikken, basert på massive avgiftskutt, har ført til en fullstendig endring i bilsalget i Norge. Ni av ti nye biler solgt i fjor var elbiler, og godt over 800.000 elbiler ruller nå på norske veier.

Den administrerende direktøren i Harald A. Møller, Ulf Tore Hekneby, fastslår at dette har vært avgjørende for å« elektrifisere bilparken og nå viktige klimamål».

Norge har et mål om å kutte klimautslippene med 70–75 prosent innen 2035. Selv om utslippene fra personbiler har blitt kuttet med over en tredel siden 2007, understreker Finansdepartementet og Klima- og miljødepartementet at de ikke har anslag på utslippseffekten av elbilpolitikken alene. Dette skyldes at flere virkemidler, som økt innblanding av biodrivstoff, virker sammen.

Investeringsdirektør Robert Næss i Nordea er kritisk til de store avgiftskuttene og kaller det en «besynderlig politikk». Han mener 640 milliarder kroner er en «veldig dårlig investering» målt mot CO2 spart, og at pengene kunne vært brukt mer effektivt på andre klimatiltak som kjøp av klimakvoter eller satsing på kollektivtrafikk og elsykler.

Leder i Norges Naturvernforbund, Truls Gulowsen, anerkjenner at elbilpolitikken har vært et kostbart klimatiltak per tonn CO2, men mener den har vært en effektiv politikk. Han påpeker at Norge har fungert som et viktig testland for elektrisk transport internasjonalt. Samtidig kritiserer Gulowsen at de store summene har støttet privatbilisme fremfor kollektive løsninger.

Statssekretær Torgeir Michaelsen (Ap) i Samferdselsdepartementet forsvarer politikken og sier at de kraftige virkemidlene, som har vært tverrpolitisk støttet, har ført til en mer moderne bilpark og kutt i utslippene fra bilparken.

 

Kjøp «Den usynlige energikrigen. Fra Kennedy-attentatet til Nord Stream-sabotasjen» av Alf R. Jacobsen her!

Den usynlige energikrigen av Alf R. Jacobsen

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.