Selv om ingen har klart å stoppe historiens dummeste politiske prosjekt på Melkøya, så har i hvert fall folkeviljen vunnet et liten seier over et annet stupid «klimatiltak»: Blande sprit i 98-oktan bensin for å skape bedre vær i Halden i år 2100. Takket være at et nytt stortingsvalg bare er noen måneder unna, så fikk politikere i Høyre og Arbeiderpartiet «taburettangst» og bestemte seg for å følge folkeviljen i stedet for EUs vilje til å ødelegge bensinkvaliteten.
Drivstoffleverandørene er nemlig pålagt å blande langreist sprit inn i bensinen for å senke CO2 utslippene, og det har ødelagt kvaliteten på 95 oktan bensin, som ikke lenger tåler å stå lagret. Det var flertall i energi- og miljøkomiteen på Stortinget for å ødelegge 98 oktan også, men plutselig snudde Høyre, Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti.
Godt politisk håndverk
Forslaget om å frita 98 oktan-bensin fra omsetningskravet for biodrivstoff ble i utgangspunktet fremmet av Frank Edvard Sve (Frp) og Morten Stordalen (Frp). Rasmus Hansson fra det bilfientlige MdG var pussig nok også med på dette kravet. Senterpartiet har på sin side alltid vært for etanolfri bensin
Etter voldsomme protester og fra hundretusenvis av bil- båt- motorsag- og motorsykkeleiere, innså Arbeiderpartiet og Sosialistisk venstreparti at dette var en sak som kunne koste mange stemmer. Det presset dem på gli, og det ble til slutt fremmet et forslag som fikk flertall:
– Stortinget ber regjeringen komme raskt tilbake til Stortinget med et forslag som sikrer at 98-oktan bensin ikke tilsettes etanol, slik at folk med motorer som ikke tåler etanolbensin, blir sikret tilgang på drivstoff, uten at dette skaper uheldige pris- og etterspørselsforskyvninger i drivstoffmarkedet.
Foreløpig seier
I dag har 95-oktan blyfri bensin opptil 10 prosent sprit innblandet, og oljeselskapene er heller påholdne med å opplyse om hvor denne etanolen kommer fra. Det ryktes at den blir importert fra både Tyskland og Brazil.
Problemet med å blande sprit i oljeproduktet bensin, er at sprit er hygroskopisk og trekker til seg vann. Og alle skjønner at vann og bensin er en ganske dårlig blanding. Hvis man lar denne typen bensin stå urørt vil den skille seg og vann/sprit ender opp på bunnen.
Dette er ikke verdens største problem for biler tilpasset dette drivstoffet eller hvis man kjører mye og skaper røre i bensintanken, men for motorer som brukes lite eller sjelden er det ren gift: Spriten tørker ut gummi i bensinslanger, pakninger og membraner, og virker korrosivt på aluminium i forgassere. Og vannet skaper rust i bensintanker av stål.
Som om ikke det var nok, er utløpet på bensintanker på bunnen av tanken, og det innebærer at etter bare noen uker stillstand vil motoren suge inn en blanding av ren sprit og vann, og alle skjønner hvor det bærer: Ingen steder, med varseltrekant på.
Foreløpig seier
Både 95-oktan og 98-oktan bensin (samt 100-oktan flybensin) er egentlig samme produktet fra samme kilde, de er bare tilsatt og tilpasset for å gi litt høyere bankefasthet så bensinen ikke detonerer under belastning. Det er nemlig greit at motorer tenner når tennpluggene sier de skal, og ikke når bensinen føler for det.
De fleste veteranbiler, båtmotorer og motorsykler kan fint kjøres på litt billigere 95-oktan, så 98-oktan er ikke «bedre» med mindre motoren er bygget for å trenge det. Derfor er det litt urettferdig at veteran- og småmotorbrukere blir presset over på en dyrere løsning. Og den kommer til å bli enda dyrere:
Frem mot 2030 skal CO2 avgiftene for drivstoff økes fra dagens 700 kroner pr. tonn, til 2000 kroner per tonn, og det betyr vesentlig dyrere bensin, særlig for den som ikke inneholder klimareddende sprit. Så staten vil bare tjene mer penger på dette.
Men fortsatt vil det være billigere å kjøre veteranbil enn å ta verditapet på en ny batteribil, så alt i alt er det en seier for fornuften.

