FrP-leder Sylvi Listhaug. Foto: Pressebilde FrP

Økende priser på strøm og drivstoff byr på mange problemer. Men politisk kan det også gi noen muligheter, ikke minst for et FrP som nå virkelig svinger slegga.

FrP og partileder Sylvi Listhaug har kunnet glede seg over jevn fremgang i meningsmålinger den siste tiden. I den seneste oversikten fra Poll of polls, som oppsummerer et antall ulike målinger, ligger partiet på over 14 prosent.

Denne fremgangen har trolig sammenheng med at FrP nå er tilbake til å profilere seg som et hissig «protestparti». Dette i stedet for å være det noe tilbakelente styringspartiet man var i Solberg-regjeringen, med  daværende partileder Siv Jensen som finansminister.

Nå er det andre toner, og det går i høylytte prosterter mot Støre-regjeringen på det ene området etter det andre. Spesielt kjøres det ut mot galopperende priser på strøm og drivstoff, og hva det innebærer for befolkningens økonomi.

Sylvi Listhaug og andre sentrale FrP-folk kommer jevnlig med harde utspill omkring dette, og hvordan de mener Regjeringen svikter.

Her har Støre-regjeringen store problemer med å forsvare seg på en skikkelig måte, og havner lett «på hæla» i debatten. Det lukter rett og slett vinnersak lang vei for et offensivt og aggressivt FrP.

Denne offensiven nådde sin foreløpige topp for få dager siden, da FrP sendte ut en temmelig kras pressemelding om nettopp drivstoffprisene, og hvilken svak jobb man mener den rødgrønne Regjeringen gjør for befolkningen.

Her spares det ikke på kruttet:

– Vi har aldri sett slike drivstoffpriser i dette landet. Det er et regelrett ran av alle som er avhengige av bil, enten vi snakker om familier eller næringsliv, sier partileder Sylvi Listhaug, Fremskrittspartiet.

Dette begrunnes med at drivstoffprisene nå ligger på et historisk toppnivå:

SSB la nylig frem tall for drivstoffpriser. I juni var gjennomsnittprisen for bensin 26,16 kroner, og dieselen kostet 24,58 kroner. Det er en økning på over 60 prosent siden juni i fjor! Da lå prisene på henholdsvis 16.20 kroner for bensin, og 15,21 kroner for diesel, skriver partiet i sin pressemelding. .

Skytset rettes ekstra hardt mot Senterpartiet, et parti FrP trolig ser som en av sine hovedmotstandere. Mange velgere har ved de seneste valgene pendlet mellom nettopp FrP og SP.

Senterpartiets løfter null verdt, innledes det i et avsnitt rettet mot SP.

FrPs pressemelding dundrer på videre:

Det var under valgkampen i fjor at parlamentarisk leder i Senterpartiet, Marit Arnstad, sa det var uaktuelt å sitte i en regjering hvor bensinprisene ble økt til 20 kroner. Hun mente det vil ødelegge legitimiteten til klimapolitikken.

– Vi er nå i vår fjerde måned hvor prisene har vært godt over 20 kroner i snitt, ifølge SSB. Så Senterpartiets løfter var null verdt og legitimiteten til regjeringsprosjektet er borte. Vedum skulle jo være den folkelige ministeren og lytte til den vanlige mann og kvinne i gata, i stedet snur han dem ryggen, sier Listhaug.

I god, pedagogisk ånd serverer så FrP sin egen løsning, etter først å ha definert problemet og plassert skylden:

Fremskrittspartiet har fremmet forslag om å fjerne både veibruksavgiften og Co2-avgiften på drivstoff, men har ikke fått gjennomslag.

– Selv om både Vedum og Støre sier de har forståelse for at prisøkningene er krevende for mange, tror jeg ikke de klarer å forstå hvor vanskelig den økonomiske situasjonen er for mange familier og bedrifter. Hvis de hadde gjort det, ville de redusert drivstoffavgiftene for lenge siden, sier Listhaug.

Det er neppe et dårlig tips at neste utspill fra FrP vil handler om strømprisene. Slik kan man alternere mellom det som fremstår som to gode vinnersaker for partiet, i hvert fall så lenge Støre-regjeringen virker å være så tafatt som den er nå.

Det hjelper også på at Høyre fremstår som fullstendig handlingslammet både med hensyn til strøm- og drivstoffspørsmålet.

Mange venter i spenning på kommende partimålinger. Kan FrP heve seg opp mot verdier som 16-17 prosent igjen, basert på disse to sakene?

Men det er uansett mer enn tre år til neste gang velgerne får påvirket hvem som skal sitte på Stortinget og faktisk styre politikken på de aktuelle feltene.

 

 

 

 

Les også: 

Oppgitt Listhaug: Norsk strømrasjonering vil være en skandale

God sommerlesning:

Nyhet fra Document forlag, bestill i dag:

Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

Fikk du ikke med deg denne? Bestill den nå!

Kjøp Kents bok her!

Ny bok fra Kjell Skartveit

Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:

Husk å støtte Document:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.