Oververgangen til etanolholdig bensin, spesielt 95-E10, skaper store problemer og bekymringer for eiere av norske veteranbiler, motorsykkelmiljøet, båteiere, snøscooterienere og eiere av alt fra småmotorer … til store gressklippere og små motorsager. Nå tar organisasjonen Amcar affære og krever handling og svar fra Drivkraft Norge på vegne av norsk motorhobby. Drivkraft Norge er bransjeforeningen for selskaper som selger flytende drivstoff og energi, for derfra har det så langt bare vært tåkeprat.

Uten å forstå konsekvensene har klimahysteriske politikere kastet seg på trenden med å blande langreist sprit i bensinen for å gjøre været i fremtiden bedre. Dette medfører en vesentlig forringing av bensinkvaliteten i Norge, ettersom etanolbensin skiller seg hvis den blir stående stille i tanken (og det på forbausende kort tid), samt at etanolen kan ødelegge drivstoffsystemets tettinger, pakninger og membraner hvis de ikke er spesialkonstruert for etanol. Nesten alle motorer med forgasser samt eldre innsprøytningsmotorer er uegnet for denne nye typen politiker-bensin som er innført uten konsekvensutredninger eller sikkerhetsvurderinger.

Spørsmålet om tilgang på etanolfri 98 oktan bensin (E0) har blitt en brennende bekymring for eiere av veterankjøretøy og småmotorer, og tross gjentatte forsøk fra AMCAR på å få klare svar fra Drivkraft Norge og bensinstasjon-kjedene, har responsen vært utilfredsstillende eller fraværende, i følge Amcar selv. Dette etterlater et stort antall kjøretøyentusiaster i en tilstand av usikkerhet om tilgang på riktig drivstoff i fremtiden for sine kjøretøy, fartøy og maskiner.

AMCAR mener at Drivkraft Norge og deres medlemmer har mye å svare for

Hva gjør egentlig Drivkraft Norge for å sikre etanolfri bensin til millioner av motorer i Norge? Alt tyder på at svaret er «ingenting». De påpeker at etanolfri bensin 98-E0 selges på flere bensinstasjoner i Norge, men problemet er at det blir stadig færre, og ingenting gjøres for å sikre tilgangen. Drivkraft Norge mener nemlig at kommersielle vilkår må styre, «og så lenge det er marked for dette produktet vil det selges». Det høres mer ut som en styrt avvikling, for hvis ingen vil selger et produkt lenger, så er det meningsløst å etterspørre det. Derfor spør Amcar:

•Hvilke tiltak gjør Drivkraft Norge for å sikre etanolfri 98 oktan til de som har kjøretøy, båter eller motorredskaper som ikke kan bruke etanolholdig bensin?
•Vil Drivkraft Norge engasjere seg for å få til lovendringer som sikrer motorhobbyen tilgang på etanolfri 98 oktan i fremtiden?
•Kan Drivkraft Norge garantere at eldre kjøretøy og fartøy, som er avhengige av 98 oktan E0, får tilgang på det i fremtiden?

Så langt fremstår svarene som rene avledningsmanøvre fra PR-spindoktorer. Engstelsen blant bil- og motorentusiaster over tilgang til dårlig drivstoff, er reell og fortjener full oppmerksomhet. (Det samme gjelder forøvrig flydrivstoffet 100LL for stempelmotorer)  En fersk undersøkelse blant Amcars 30.000 medlemmer viser at over 25 prosent opplever redusert tilgang på riktig drivstoff som den største trusselen. Dette gjelder imidlertid mye mer enn å bevare en hobby. Det er snakk om millioner av motorer og maskiner, samt en kulturarv for fremtidige generasjoner.

Engasjement for Lovendringer: Et Kritisk Neste Skritt

Amcar etterlyser en sterkere innsats fra Drivkraft Norge for å engasjere seg i lovendringsprosesser som kan sikre motorhobbyens tilgang på etanolfri 98 oktan i fremtiden. Svarene mottatt så langt tilbyr ingen forsikring om at det jobbes aktivt mot en slik løsning, noe som forsterker bekymringene innen motorhobbymiljøet. Forståelsen av at markedet alene ikke kan garantere tilgang på etanolfri bensin på lang sikt, har ledet AMCAR til å utarbeide en klar strategi fremover. Dette inkluderer arbeid for å fjerne innblandingskrav, foreslå å frita 98 oktan bensin fra omsetningskravet, og til slutt, arbeide for en lov om sikringskvalitet for drivstoff.

På sine nettsider sier AMCAR at de står fast i sin beslutning om å arbeide utrettelig for en løsning som ikke bare adresserer dagens behov, men også sikrer en bærekraftig fremtid for motorhobbyen. Bil- og båtentusiaster fortjener klarhet og handling. Drivkraft Norge må ta dette på alvor og arbeide sammen med AMCAR og andre interessenter for å finne løsninger som ivaretar behovene til alle parter.

Diesel kan ikke innblandes etanol ettersom sprit er det motsatte av olje og ødelegger smøreeffekten, og kjøretøyer med dieselmotorer har derfor ikke denne bekymringen. Målet er å erstatte fossil diesel med biodiesel, men så langt har alle forsøkt vist hvor vanvittig denne planen er, og derfor finnes det lite politisk dedikasjon.

I stedet har politkerne angrepet bensinkvaliteten i et system som i økende grad tilfredsstiller politikernes planøkonomi, fremfor markedets og borgernes behov.

 

Document er blitt 20 år – kjøp vårt nye tidsskrift!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.