Bare 36 prosent av norske lærere mener elever med autisme får et godt nok tilbud ved deres skole. Dette melder Utdanningsnytt.
«Jeg ser det i skolen hver eneste dag. Elever med ulike diagnoser og utfordringer som burde hatt mer hjelp. Men vi har ikke nok ressurser», sier Elisabeth Wennerström, som jobber som lærer ved Fjellsrud ungdomsskole på Lørenskog.
Da Opinion og Utdanningsnytt sendte ut en spørreundersøkelse om autisme, var hun en av lærerne som svarte. Wennerström er opptatt av at dagens læreplaner og kompetansemål blir en ekstra utfordring for både elevene og lærerne.
Andelen barn og unge med autisme har økt kraftig de siste årene. Ferske tall fra Folkehelseinstituttet viser at fra 2010 til 2022 var det en femdobling av autismediagnoser blant jenter i førskolealder, og nær en firedobling blant gutter i alderen 2-5 år.
Årsakene kan være mange, sier forskere. FHI peker på at økningen blant små barn er knyttet til sosiale ulikheter, spesifikt foreldrenes inntektsnivå og innvandringsbakgrunn. En annen forklaring er endring i diagnosekriterier, økt kunnskap og at vi er flinkere til å oppdage autisme.
Konsekvensene er uansett de samme. Forskning viser at tidlig oppfølging og tilrettelegging er viktig for livskvaliteten til de med autisme. Wennerström ser ingen tegn på at det skjer. Hun blir opprørt, både som lærer og som mamma.
Veerle Garrels, professor i spesialpedagogikk ved OsloMet, sier at lærernes kompetanse er avgjørende. De med autisme kjenner ofte på mer «grunnstress» i hverdagen og har utfordringer med å filtrere sanseinntrykk.
I undersøkelsen som Utdanningsnytt gjennomførte, svarte seks av 10 lærere at med dagens ressurssituasjon mener de elever med autisme ville fått det bedre, både faglig og sosialt, i en spesialavdeling eller spesialskole.
Elisabeth Wennerström synes det er et vanskelig spørsmål. «Alle passer ikke inn i enhetsskolen. De har ikke noe utbytte av å være der heller. Men det er fordi vi er rigget for dårlig», sier hun.
«Jeg skulle ønske vi laget en skole for alle – med nok ressurser, og et mindre rigid system der elever kunne velge mindre grupper, alternative arenaer og få flere praktiske oppgaver».
Kjøp Sokrates’ forsvarstale fra Document her! Kjøp e-boken her.


