Sjefen for den franske romfartsgiganten Safran har utløst en politisk strid etter å ha erklært at selskapet ikke lenger vil investere i byer som styres av miljøpartier. Dette melder RFI (Radio France Internationale).

Uttalelsene fra Safran-sjef Olivier Andriès har blåst nytt liv i debatten om Frankrikes satsing på «grønn reindustrialisering» – eller bærekraftig utvikling – og har satt søkelyset på uenigheten om hvordan man skal balansere økonomisk vekst med miljøhensyn.

I en tale til en parlamentarisk utredning om hindringer for reindustrialisering kritiserte Andriès medlemmer av De Grønne i Rennes for å motsette seg et foreslått støperi som ville skape rundt 500 arbeidsplasser.

«Vi hadde en solid avtale med den sosialistiske ordføreren», forklarte Andriès til panelet. «Så begynte De Grønne å kaste tomater – bokstavelig talt og i overført betydning – og sa at det var skandaløst. De ville ikke at et romfartskonsern skulle etablere seg [i byen deres], og hevdet at det ville forurense, at det var knyttet til militæret og derfor uakseptabelt».

Som et resultat av dette sa Andriès at Safran – der den franske staten har en eierandel på 12 prosent – ikke lenger vil investere i en by som ledes av et Grønt flertall. «Når vi har muligheter for ekspansjon, vil jeg avslå ethvert forslag fra slike kommuner», sa konsernsjefen.

Sandrine Rousseau, parlamentsmedlem for De Grønne, svarte med å si at kortsiktig jobbskaping ikke bør skje på bekostning av langsiktige miljøskader. «Hvis det kommer til å ødelegge planeten, så vil ikke de 500 jobbene vare», sa hun til kringkasteren BFMTV.

Hvor heftige blir «det grønne skiftets» dødskramper?

Høye energi­kostnader og karbon­avgifter truer den nederlandske kjemi­sektoren

Industriminister Marc Ferraci tok Safran i forsvar. «Jeg er stolt av vår romfartssektor, den er verdensledende», sa han, og la til at industriens omstilling til avkarbonisering og det grønne skiftet allerede er i gang.

Det foreslåtte støperiet, som etter planen skal åpne i 2027, skal produsere turbinblader til Rafale-jagerflyene og Leap-motoren, som driver Boeing 737 MAX- og Airbus A320neo-flyene.

Miljøvernere hevder at mer bærekraftige alternativer burde ha blitt prioritert på grunn av klimakrisen.

Det er imidlertid ikke alle regioner som deler De Grønnes bekymringer. Île-de-France-president Valérie Pécresse var raskt ute med en velkomstmelding på X der hun sa at hennes region gjerne ville støtte Safrans planer om å skape nye arbeidsplasser.

Ordføreren i Romans-sur-Isère, i det sørøstlige Frankrike, inviterte også selskapet til å investere i sitt område.

Administrerende direktør i investeringsbanken Bpifrance, Nicolas Dufourcq, støttet Andriès’ holdning og uttalte følgende til RMC radio: «Man kan ikke kreve reindustrialisering og samtidig legge forholdene til rette på en måte som umuliggjør investeringer».

Han insisterte på at Frankrikes industrielle fornyelse er grønn: «Dette er moderne, elektrifiserte fabrikker uten karbonutslipp. Folk vet at det ikke går an å fortsette å basere seg på produksjon i Kina».

Kjøp «Den usynlige energikrigen. Fra Kennedy-attentatet til Nord Stream-sabotasjen» av Alf R. Jacobsen her!

Den usynlige energikrigen av Alf R. Jacobsen

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.