Den ikoniske Moka Express fra Bialetti, en hjørnesten i italiensk kaffekultur, er blitt solgt til kinesiske investorer.

Den 92 år gamle espressokannen, på folkemunne «la moka» eller «la caffettiera», er et ikonisk symbol på italiensk design og livsstil. Siden Alfonso Bialetti introduserte den i 1933, har den solgt i 320 millioner eksemplarer og finnes i stort sett alle italienske kjøkken og spiskammer.

Mer enn et kjøkkenredskap

Mokaen, som har navn efter byen Mokha i Jemen, er mer enn et kjøkkenredskap; den representerer et ritual. Arkitekt Antonio Citterio har kalt espressotilberedning med Moka et «sakralt ritual». Alfonso Bialettis sønn Renato fikk sin aske oppbevart i en Moka Express da han døde. Moka Express er permanent utstilt på Triennalen i Milano og MoMA i New York.

Arvesølvet bukket under for kaffekapslene

Bialetti har i årevis slitt økonomisk. Selskapet har 123,3 millioner euro i gjeld og konkurranse fra kaffekapselsystemer fra giganter som Nespresso og Lavazza, en sektor som hadde en profittøkning på 63 prosent ifjor. 16. april kjøpte Nuo Capital fra Hongkong 78,6 prosent av selskapet for 53 millioner euro.

Produksjonen ble flyttet til Romania i 2010 – tross lokale protester og krav om å bevare «piemontesisk» arvesølv. 

– Nedsalget av Europa fortsetter, skriver Sywert van Lienden:

Også på det kinesiske fastland kjøpes det opp italiensk merkevare – alt fra Pirelli-dekk til Ferretti-yachter. Strategien synes å være å modernisere og tilpasse europeiske ikoner til Kinas voksende middelklasse.

Feiret italiensk design dagen før

Ironisk nok ble salget gjort kjent dagen efter Italias «Giornata nazionale del Made in Italy», en dag etablert for å feire og fremme italiensk design, kreativitet og industri. Den markeres hvert år 15. april til minne om Leonardo da Vincis fødsel i 1452.

 

Kjøp «Europas underlige død»!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.