Costa Coffee og Dr Martens har begge reklamert for kvinner som opererer bort brystene i et forsøk på å bli mann. Dette skaper sterke reaksjoner, og begge selskapene risikerer nå boikott.

The Telegraph skriver at kaffebarkjeden Costa Coffee risikerer boikott for den uansvarlige reklamen, som viser en kvinne som kirurgisk har fjernet begge brystene (double mastectomy).

Reklamebildet spres på sosiale medier.

The cartoon, which is on a Costa Express van in the UK, depicts a recently transitioned man in a surfing pose with large lips, blue hair and scars typical of a breast removal operation.

The image has circulated widely on social media, leading to calls for a boycott of the coffee franchise, with #BoycottCostaCoffee trending on Twitter.

Maya Forstater, som sitter i styret til Sex Matters, sier at reklamen er «sjokkerende og uansvarlig».

– Unge kvinner blir solgt en løgn om at hvis de får fjernet brystene og tar hormoner, kan de bli menn, eller i det minste unngå å være kvinner.

Også James Esses fra Thoughtful Therapists, en gruppe av rådgivere og psykologer som bekymrer seg for hvilke konsekvenser kjønnsideologien har for unge mennesker, reagerer på Twitter.

– Kjære Costa Coffee: Kan dere vennligst forklare hvorfor dere glorifiserer irreversibel kirurgi utført på friske bryster av kvinner for en psykisk helsetilstand?

 

En talsperson for Costa Coffee sier de «feirer mangfoldet for våre kunder, ansatte og partnere».

Bud Light fortsetter å grave sin egen grav. Det er ingen vei tilbake.

Dr Martens i samme båt

Dr Martens promoterer også kirurgisk fjerning av brystene for kvinner som vil bli menn.

I en ny design på de klassiske 1460-støvlene, har de illustrert et par sko med en jente som har fjernet brystene, skriver Daily Mail.

They were designed by Colorado-based artist Jess Vosseteig, who said she wanted to ‘represent queer joy!’ with her design.

 

Skjermdump Instagram/ Dr Martens USA

Bildet ble lagt ut på både Twitter og Instagram, og støvlene skulle loddes ut blant alle som likte og delte bildet videre. 10.000 skal ha fulgt oppfordringen på Twitter, men denne Twitter-kontoen er nå slettet. Men på Instagram ligger bildet fortsatt ute i skrivende stund.

Vosseteig har tidligere vunnet en pris for sitt kunstverk «periods have no gender».

Nå håper mange at både Costa Coffee og Dr Martens vil møte sitt Bud Light-moment. Bud Light har opplevd at salget har stupt med nesten 30 prosent etter at de innførte et samarbeid med Dylan Mulvaney, en mann som later som han er en liten jentunge.

Les også:

Verdens største kosmetikkmerke har tatt en Bud Light

Document Forlag utgir Mattias Desmet. Kjøp boken her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.