Sør-Koreas nye KF-21 jagerfly. Foto: AP Photo/Ahn Young-joon

I løpet av 2024 skal Sør-Korea sette inn 40 nye, egenproduserte  KF-21 Boramae jagerfly i sitt flyvåpen. En rekke eldre fly skal samtidig pensjoneres.

Situasjonen mellom Nord- og Sør-Korea er fortsatt like spent, og det er snarer en forverring enn en forbedring av forholdet dem i mellom.

Nord-Koreas diktator Kim Jong Un rasler stadig med sablene, og truer både Sør-Korea og andre med krig. Nylig truet han med å “utslette” sin nabo i sør, se artikkel under.

Det å både true med og å faktisk gå til krig, er historisk sett en kjent “løsning” for diktatorer for å beholde makt i eget land.

Derfor holder Sør-Korea sitt forsvar på tå hev, og satser nå blant annet på en omfattende styrking av sitt flyvåpen.

Forsvarets forum melder om saken.

I løpet av 2024 skal store deler av den eksisterende flyflåten pensjoneres, her er det en del fly av eldre, amerikanske modeller, som F-4 Phantom- og F-5 Freedom fighter.

Dette er fly som er ute av aktiv tjeneste i de fleste andre land, Norge begynte eksempelvis å skifte ut sine F-5 allerede da det nå pensjonerte F-16 ble innført.

Trøsten for Sør-Korea så langt har vært at selv temmelig tilårskomne fly som F-4 og F-5 har vært nokså overlegne i forhold til det gamle rukkelet Nord- Korea har i sitt flyvåpen.

Men nå skal dette forspranget økes. Samtidig frykter man trolig at Nord-Korea også kan løfte kvaliteten på sitt flyvåpen, muligens som et ledd i det stadig tettere samarbeidet med Russland.

Avansert fly, men ikke helt som F-35

Sør-Korea skal bruke 178 millioner dollar på å bygge 40 nye KF-21 Boramae jagerfly dette året, skriver nettstedet Defence News.

Det sørkoreanske luftforsvaret planlegger å ha hele 120 Boramae jagerfly i løpet av 2032.

Dette er et egenutviklet modell som er noe midt i mellom et fjerde- og femtegenerasjonsfly. Det er et avansert fly, som det meste annet Sør-Korea i dag produserer av teknologi. Men det har blant annet ikke samme stealth-egenskaper som femtegenerasjonsflyet F-35 Norge har anskaffet.

Den første runden med masseprodusering er i gang, sa Sør-Koreas forsvarsminister i en uttalelse nylig.

Ifølge Korea Aerospace Industries, som produserer KF-21, vil produksjonen være i mål i 2026.

Disse jagerflyene skal ifølge det sørkoreanske forsvarsdepartementet være ryggraden til Sør-Koreas luftforsvar, og vil spille en viktig rolle i utvidelsen av tre-akse-systemet. Dette er en strategi som sier hvordan Sør-Koreas forsvar skal reagere på et angrep fra Nord-Korea.

Boramae-jagerflyet har vært under utvikling siden 2015, men programmet fikk ikke fart før 2020 da de første prototypene var på plass.

Den sørkoreanske regjeringen leide inn Korea Aerospace Industries til å produsere jagerflyene. Selskapet ba om teknisk støtte fra det amerikanske firmaet Lockheed Martin, som står bak blant annet F-35.

Disse to selskapene har tidligere jobbet sammen på FA-50-jagerflyet, som er en lettere versjon av kampflyet T-50 Golden Eagle.

Flyvåpenet regnes som et av Sør-Koreas viktigste og mest avskrekkende kort overfor Nord-Korea, og vil trolig kunne påføre Nord-Korea betydelig skade dersom diktatoren i nord skulle gå til sitt hyppig omtalte angrep.

Les også:

Kim kaller forsøk på gjenforening med Sør-Korea en feil – varsler forberedelser på å utslette landet

Støtt Document:

Gode bøker fra Document! Bestill i dag:

Kjøp «Europas underlige død» her.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.