Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Mandag går fristen ut for investorer som vil legge inn veiledende bud i SAS. Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs tror selskapet vil lykkes med å hente inn kapitalen som trengs.

Det har lenge stormet rundt flyselskapet SAS, og konkursspøkelset har vært stort og synlig. Tanken om oppkjøp utenfra, for eksempel fra Lufthansa, har ikke blitt til realitet.

SAS er for tiden under konkursbeskyttelse i USA.

Det siste håpet har vært å få gjennomført en større kapitalutvidelse, og få hentet inn 9,5 milliarder svenske kroner. Mandag går fristen ut for å legge inn veiledende bud.

NTB-Marie De Rosa melder om saken.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs mener det er helt avgjørende at SAS lykkes med planen sin. Men han er nå optimistisk på vegne av selskapet, og tror det vil bli reddet helt i siste øyeblikk:

– Jeg tror det kommer til å falle på plass for SAS, sier han.

To hovedinteressenter

Elnæs forteller at SAS har to store interessenter: det amerikanske investeringsfondet Apollo Global Management og den danske stat. Sistnevnte har sagt seg villig til å øke sin eierandel i selskapet til 29,9 prosent, under visse forhold.

Hva gjelder Apollo Global Management, har det ifølge Elnæs versert udokumentert informasjon i markedet om at fondet er interessert i en eierandel på opp mot 70 prosent.

Men det er lite trolig at det kommer til å skje, tror Elnæs. Han viser til at selskaper utenfor EU ikke kan eie mer enn 49,9 prosent av et EU-flyselskap.

Til sammen kan altså investeringsfondet og den danske stat sikre seg en eierandel på nærmere 80 prosent i SAS.

– Siden vi ikke har hørt noe fra SAS eller fra konkursdomstolen i New York, og fristen går ut på mandag, tror jeg det ligger an til at mye er på plass. Hvis ikke, burde vi kunne anta at det kom en børsmelding, dersom de ville utsette prosessen lenger, sier Elnæs.

Redningsaksjon

Selv om denne planen går i boks, gjenstår det å finansiere ca. 20 prosent av det beløpet som er målet. Denne restandelen tror Elnæs kommer til å bli snappet opp av såkalte institusjonelle investorer.

– Man må investere et minimumsbeløp, så det er ikke hvem som helst som kan komme inn som eiere. Det kan kanskje være noen skandinaviske aktører, kanskje noen i Sverige, sier Elnæs.

Neste steg i prosessen for selskapet er å redusere gjelden med 20 milliarder svenske kroner. Dette overlates til kreditorer.

– Også der er mye på plass, men det må gjøres i riktig rekkefølge. Jeg tror begge prosessene kommer i mål, sier Elnæs.

Den endelige fristen for investorer går ut 18. september. SAS Investor Relation opplyser til NTB at identiteten til den eller de valgte budgiverne vil bli offentliggjort i henhold til tidsplanen for kapitalinnhenting.

SAS fikk godkjent sin plan for kapitalinnhenting av en amerikansk konkursdomstol i mai år. Kapitalutvidelsen er en del av selskapets redningsaksjon, kalt SAS Forward.

Skulle dette gå i orden, er det gode nyheter for de mange i Skandinavia, også i Norge, som har sin jobb i SAS. Det er også viktig for flypassasjerene at det finnes mer enn ett stort selskap i konkurransen om det lokale rutenettet i Skandinavia.

Skulle SAS falle bort, vil mange mene at det i en periode er fritt frem for en stor aktør som Norwegian å sette sine egne «ønskepriser», noe passasjerene neppe vil ha glede av.

Les også: 

SAS åpner for sete­reservasjoner på første elfly-flygning

Sommerlesning! Bestill i dag:

Ny bok fra Alf. R. Jacobsen. Kjøp boken her!

Document Forlag utgir Mattias Desmet. Kjøp boken her!

Støtt Document ved å kjøpe bøker fra Document Forlag!

Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:

Husk å støtte Document:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.