SAS-fly ved Gardermoen Oslo Lufthavn. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB

1,8 millioner passasjerer fløy med SAS i november. Det er en økning på 10 prosent sammenlignet med november i fjor.

Flyselskapet SAS virker i øyeblikket å være på noe mer trygg grunn enn på en stund.

Det meldes om flere passasjerer, og ikke minst fikk man i høst landet den mye omtalte kapitalinnhentingen selskapet sårt hadde behov for. I november ble dette godkjent av en amerikansk domstol.

Selskapet var tidligere i år igjennom en dramatisk prosess, se artikkel under.

NTB melder at 72 prosent av setene var fylt opp i november, en økning med 3,3 prosentpoeng sammenlignet med november i fjor.

Oktobertallene var enda bedre: Da reiste 2,2 millioner passasjerer med SAS, noe som var en økning på hele 14 prosent fra samme måned i fjor.

Men den helt store jubelen er det ikke grunnlag for, resultattallene er fortsatt røde:

Kvartalsrapporten, som ble lagt fram i slutten av november, viste at flyselskapet tapte 2,1 milliarder svenske kroner før skatt i tredje kvartal. Slike tall er ikke til å leve med i lengden.

Fra SAS-ledelsen uttrykkes det uansett lettelse og optimisme over at man fortsatt lever og at pilene ser ut til å peke oppover igjen:

– Vi er veldig stolte over å ha nådd denne viktige milepælen i vårt SAS forward-program, og den viser at våre nye investorer tror på SAS, sier Konsernsjef Anko van der Werff i en pressemelding torsdag.

Snart står den viktige juletrafikken for døren, den blir en viktig indikator for den videre utviklingen.

For de reisende er det uansett en fordel at det finnes mer enn en stor aktør i det nasjonale flymarkedet. Hadde SAS blitt lagt ned som følge av den krisen selskapet gjennomgikk tidligere i år, ville man stått igjen med kun én, nemlig Norwegian.

Inntil en ny, stor aktør eventuelt hadde blitt etablert, ville det gitt en lite gunstig konkurransesituasjon sett med de reisendes øyne, noe som kunne ført til et generelt dårligere rutetilbud og økende priser på flyreisene.

Selv de som av en eller annen grunn ikke er så glade i dagens SAS, ville trolig ha savnet selskapet om det ble borte.

Les også: 

SAS får nye eiere, tas av børs, aksjonærene mister alt

 

Gode bøker fra Document! Bestill i dag:

Kjøp Primo Levis «Hvis dette er et menneske» fra Document Forlag her.

Bli abonnent og få tilgang til alle våre saker straks de legges ut:

Husk å støtte Document:

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.