En ny studie viser at barn som eksponeres for tidlig for skjerm får svekket kognitiv funksjon senere i livet.

Forskere ved National University of Singapore fulgte 437 barn over en periode på ni år. Forskerne analyserte data fra barna på tre stadier i livet – da de var 12 og 18 måneder og ni år gamle – for å finne ut om skjermtid og endringer de observerte i hjerneaktiviteten har konsekvenser i den senere barndom. 

Mer skjermtid, mer endret hjerneaktivitet

Da barna var 12 måneder gamle ble foreldrene bedt om å oppgi hvor mye skjermtid de hadde i ukedagene og i helgene, skriver den norske teknologiavisen Teknokratiet.

Ikke overraskende viste studien at de barna som hadde mest skjermtid også hadde mer endret hjerneaktivitet og flere kognitive funksjonsfeil i niårsalderen, enn de med mindre skjermtid. De hadde vanskeligere for å styre impulser og følelser, beholde konsentrasjonen og å løse komplekse oppgaver.

Eksekutive funksjonskomplikasjoner

Lenger skjermtid økte hjerneaktiviteten, men svekket kognitiv funksjon og ga eksekutive funksjonskomplikasjoner.

Barn med mangler i de eksekutive funksjoner har ofte problemer med å kontrollere impulser eller følelser, opprettholde oppmerksomheten, følge instruksjoner i flere trinn og holde ut når de får vanskelige oppgaver.

Problemer med oppmerksomheten

Hjernen til et barn vokser raskt fra fødselen til tidlig barndom. Imidlertid har den delen av hjernen som styrer eksekutive funksjoner, den prefrontale cortex, en mer langvarig utvikling.

De eksekutive funksjoner omfatter evnen til å fastholde oppmerksomheten, behandle informasjon og regulere følelsesmessige tilstander – alt dette er avgjørende for læring og skoleprestasjoner. Fordelen med den langsommere veksten i den prefrontale cortex er at tilegnelsen og utforming av eksekutive ferdigheter kan skje på tvers av skoleårene og frem til høyere utdannelse.

Todimensjonal informasjon

Tidligere forskning tyder på at spedbarn har problemer med å behandle informasjon mottatt via en todimensjonal skjerm.

– Det å tolke avansert innhold på todimensjonale flater som er utviklet for eldre barn og voksne, og som virker ukjent og av «fantastisk natur», krever ekstreme kognitive, altså tankemessige funksjoner og ressurser.

– Et bombardement av blinkende lys, lyder og raske sceneskift overstimulerer barns hjerne og utviklingen forhastes i feil retning. Det å tolke en hyppig strøm av intens informasjon krever enorme ressurser og gir lite overskudd til den møysommelig egenutviklingen i den virkelige verden der kognitive og eksekutive funksjoner modnes, konkluderer Teknokratiet.

 

Kjøp Alf R. Jacobsens politiske bombe «Stalins svøpe: KGB, AP og kommunismens medløpere» her!

Kjøp «Et vaklende Europa» av Carl Schiøtz Wibye her!

Document bringer nyheter andre fortier. Støtt oss!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.