Hugo van der Goes (c.1440 –1482)
Olje på tre, 583 × 304 cm, Galleria degli Uffizi, Firenze.

Bildet ble malt i Brügge i det nåværende Belgia, der Tommaso Portinari (c.1424–1501) var representant for Medicis finans-firma.

Sentralfeltet viser Hyrdenes tilbedelse som nevnt i annet kapitel av evangeliet etter Lukas, og på sidefeltene donorene og deres barn sammen med sine skytshelgener – til venstre Portinari selv og hans sønner med St. Antonius av Antiokia (med en klokke) og apostelen Thomas (med et spyd), til høyre fruen og datteren med Maria Magdalena (med salvekrukken) og St. Margareta med et kors og en bok. Man merker seg at St. Margareta står på en drage – i følge hennes legende ble hun spist av selveste den Onde i en drages skikkelse i forbindelse med sitt martyrium, men ettersom hun hadde med seg korset, ble hun raskt spyttet ut igjen.

I bakgrunnen av venstre panel er Maria og Josef underveis til Bethlehem, og i høyre panel kan vi se at de vise menn er underveis. Ellers er bildet fullt av detaljer med symbolske meninger, som oksen og asenet, der oksen står for hedningenes fylde, og asenet for Israels rest, som det tidligere het i kirkebønnen. Et utmerket eksempel er blomstene i forgrunnen. Røde liljer og hvite og blå sverdliljer skal minne om pasjonshistorien, fioler for ydmykhet, tre røde nelliker for de tre korsnagler, og akeleier for den hellige Ånd. Samtlige av disse vekstene var også tillagt medisinske betydninger.

I 1483 var bildet på plass i Portinari-familiens kapell i Santa Maria Nuova-hospitalet i Firenze. Det skulle få stor betydning for den senere utvikling av malerkunsten i Italia.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene som vi skriver om. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.