Sakset/Fra hofta

Jarle Aabø står bak nettstedet Ja til bilen i Oslo, og nettstedets Facebook-gruppe har mer enn 23.000 følgere. Ja til bilen i Oslo har publisert ca 200 nyhetssaker som for det meste dreier seg om miljø- og samferdselspolitikken i Oslo, hvor MDG har ansvarlig byråd.

I slutten av november kjøpte Aabøs aksjeselskap domenene Eivindtredal.no og Eivindtrædal.no.

– Webadressene er sikret i forbindelse med et mulig prosjekt planlagt gjennomført i løpet av valgkampen, skriver Aabø i en epost til Dagens Næringsliv (bak mur).

På Facebook skriver Jarle Aabø at han har fulgt med på MDGs partitopper og støttespillere i mer enn to år.

«Vi har tusenvis av skjermdumper. Det er ingen gruppe som hetser mer enn de grønne»

I et innlegg lenger nede i diskusjonen skriver Aabø følgene om skjermdumpene:

«Dette skal presenteres en dag samlet for folk på Eivindtredal.no».

Professor i statsvitenskap og valgforsker, Bernt Aardal, siteres i DN på at dette «representerer noe nytt i norsk valgkampsammenheng». Dét kan man si seg enig i, og det gjenstår å se om Aabø får Norids velsignelse til å eie en annen person navn.

Valgforsker Aardal definerer nettsiden Ja til bilen i Oslo som hjemmehørende i kategorien alternative medier, en kategori han åpenbart ikke har særlig høye tanker om:

– Om alternative medier får prege valgkampen, kan man nærme seg en situasjon hvor det blir en diskusjon om hva man kan stole på. Som i USA, hvor dette er blitt en politisk sak i seg selv, sier Aardal.

Aardal bør som oppvarming til kommunevalget i høst reflektere over hvorfor det finnes så mange alternative medier helt i Norges-toppen hva engasjement angår. Kanskje det har noe å gjøre med «the deplorables» holdning til de etablerte mediene?

 

Kjøp «Hypermoral» av Alexander Grau fra Document Forlag her!