
Jarle Aabø står bak nettstedet Ja til bilen i Oslo, og nettstedets Facebook-gruppe har mer enn 23.000 følgere. Ja til bilen i Oslo har publisert ca 200 nyhetssaker som for det meste dreier seg om miljø- og samferdselspolitikken i Oslo, hvor MDG har ansvarlig byråd.
I slutten av november kjøpte Aabøs aksjeselskap domenene Eivindtredal.no og Eivindtrædal.no.
– Webadressene er sikret i forbindelse med et mulig prosjekt planlagt gjennomført i løpet av valgkampen, skriver Aabø i en epost til Dagens Næringsliv (bak mur).
På Facebook skriver Jarle Aabø at han har fulgt med på MDGs partitopper og støttespillere i mer enn to år.
«Vi har tusenvis av skjermdumper. Det er ingen gruppe som hetser mer enn de grønne»
I et innlegg lenger nede i diskusjonen skriver Aabø følgene om skjermdumpene:
«Dette skal presenteres en dag samlet for folk på Eivindtredal.no».
Professor i statsvitenskap og valgforsker, Bernt Aardal, siteres i DN på at dette «representerer noe nytt i norsk valgkampsammenheng». Dét kan man si seg enig i, og det gjenstår å se om Aabø får Norids velsignelse til å eie en annen person navn.
Valgforsker Aardal definerer nettsiden Ja til bilen i Oslo som hjemmehørende i kategorien alternative medier, en kategori han åpenbart ikke har særlig høye tanker om:
– Om alternative medier får prege valgkampen, kan man nærme seg en situasjon hvor det blir en diskusjon om hva man kan stole på. Som i USA, hvor dette er blitt en politisk sak i seg selv, sier Aardal.
Aardal bør som oppvarming til kommunevalget i høst reflektere over hvorfor det finnes så mange alternative medier helt i Norges-toppen hva engasjement angår. Kanskje det har noe å gjøre med «the deplorables» holdning til de etablerte mediene?
Kjøp «Hypermoral» av Alexander Grau fra Document Forlag her!