Det er risikofylt for vanlige passasjerer å ta Eurostar mellom Paris og London om dagen. Med de mange illegale innvandrere som forsøker å ta seg frem til Storbritannia via tunnelen, vet man aldri helt hva som kan skje underveis. Igår natt var det igjen kaos. Migranter hadde klatret opp på taket av toget og forsøkte å ta seg inn i vognene. Toget måtte stanse langt inne i tunnelen. Dette er dårlige nyheter for alle med klaustrofobi. Etter to timer sluttet kjøleanlegget å virke. Det ble varmt og lite luft. Så gikk lyset. Passasjerene ble sittende i stummende mørke i 35 graders varme uten særlig mye oksygen. I fem timer. Panikken var ikke til å unngå. Passasjerene truet med å knuse vinduene for å kunne puste. Toget måtte til slutt returnere til Paris. De ansatte ba passasjerene lytte etter illegale migranter på taket av togvognene.

2BE5D1B700000578-3219104-image-a-82_1441184165413

Fem timer i mørket i en glovarm tunnel er lenge.

Flere ganger har tunnelen måttet stenge etter at tusenvis av migranter har trengt seg inn på vei fra Frankrike til Storbritannia. Det er langt å gå, tunnelen er fem mil lang. Så langt har ingen greid det, men en mann fra Sudan kom nesten frem, han ble oppdaget bare en kilometer fra utgangen. Flere har forsøkt å bli med toget ved å ligge på taket under overfarten. Mange har dødd i forsøket.

1990openingFranceB_3070644k

Tunnelen er ikke beregnet på fotgjengere – her er det trangt og togene har en fart på 300 kilometer i timen som skaper et voldsomt lufttrykk.

Eurostar1

Det spørs vel om Daniel Norman er lysten på å bruke gratisbilletten han har mottatt i kompensasjon.

Two other trains, one in each direction, were unable to continue their journeys last night and had to return to Paris and London, and three further London-bound trains were delayed for three to four hours but were eventually able to reach London.

Eurostar services use one track in each direction, meaning the broken down train was blocking the line, though no trains could travel in either direction while the power was switched off.

Eurostar confirmed to the Telegraph that its carriages have no free-flowing air when the air conditioning is switched off, which is part of the reason the carriages became so hot and airless.

Daily Mail  The Telegraph

ANNONSE
ANNONSE
Liker du det du leser? Vipps noen kroner til Document på 13629