Feature

Sveitsiske Solar Impulse er i disse dager i ferd med å gjøre en testtur til Marokko med mellomlanding i Spania, og første etappe er gjennomført på vellykket vis i dag. Det er imponerende at man får et soldrevet fly til å lette, og det er noe eventyrlig ved visjonene om lufttrafikk som ikke krever drivstoff. Solcellepaneler på vingene fanger opp solenergien, og lader et batteri som driver propellmotorene.

Men fort går dette fartøyet ikke: Med en gjennomsnittshastiget på under ett hundre kilometer i timen, er selve flytiden fra A til B ikke svært forskjellig fra tiden det ville ta å kjøre bil den samme strekningen. Særlig praktisk er det heller ikke å få maskinen på vingene. Inntil videre har solcellepanelene for dette ultralette enmannsflyet et arealbehov som krever et vingespenn omtrent lik det dobbelte av en Boeing 737.

Hvor mye ekstra hastighet er det realistisk å oppnå med forbedret teknologi? Vil soldrevne fly noen gang kunne dekke en del av menneskets transportbehov i luften?

Les også

-
-
-
-