Gjesteskribent

parviz.khan.jpg

Mange groteske terrorsaker faller så langt utenfor normal virkelighet at de havner i kabinettet for freaks. Men det er inntil man studerer saken i detalj og forstår at dette er en oppfattelse som deles av mange. Vi blir kvalme av handlingene, men ser ikke hvilke tanker som ligger bak. For dem er det «normalt» å skjære over halsen på en britisk soldat, og legge ut videoen på internett.

Parviz Khan ble for en drøy uke siden dømt til livsvarig i Storbritannia for å ha villet kidnappe en muslimsk soldat i den britiske hær, slakte ham som en gris og legge seansen ut på nettet. Planene var kommet så langt at politiet var nødt for å gripe inn.

Officers moved in to arrest Parviz Khan, believed to be a senior al Qa’eda operative, because they feared he had identified a Gambian-born soldier – who he referred to as «Samson» – at a council flat in Birmingham.
..
nvestigators believed Khan had already received approval for his plans from the al-Qa’eda hierarchy during one of his many visits to Pakistan.

Khan boasted his plot would terrorise British soldiers and, in an apparent reference to the then Prime Minister Tony Blair, promised: «Young Blair’s gonna go crazy.»

The 37-year-old talked of kidnapping someone and then tying them up before getting a «DVD movie camera» and recording a statement to be released on the Arabic television station al-Jazeera.
..
He said he would put his victim’s head on a stick and then burn the body.

Khan had been under surveillance, but police decided to move and arrest him in January 2007, when he began discussing his target.

Khan ble omtalt og vudert som farlig av dommeren. Han var energisk og hadde stor overbevisningskraft. Han fikk folk med seg på sine gale ideer.

Sentencing him to life, with a minimum of 14 years in jail, the judge, Mr Justice Henriques said: «So rampant are your views, so excitable your temperament, so persuasive your tongue and so imbued with energy are you, it’s quite impossible to predict when, if ever, it will be safe for you to be released into the public.

«It was a plot whose purpose was to undermine democratic government, to demoralise the British Army and to destabilise recruitment, and to cause anguish to the then Prime Minister of the day and the loyal citizens of the country.»

Khan lot seg inspirere av Al Qaidas halshogginger i Irak. Da en britisk muslimsk soldat ble drept, ble han svært provosert. Hans egen aksjon skulle skremme muslimer fra å verve seg.

He was inspired by the beheading of British engineer Ken Bigley in Iraq and enraged by the death of Lance-Corporal Jabron Hashmi, the first British Muslim soldier to die in Afghanistan who had lived in the same Birmingham street as Khan’s childhood friend and co-accused Zahoor Iqbal.
..
After a couple of meetings he said he planned to kidnap the man, explaining: «Me and three, four brothers come in and say we’ll give you a lift – but we don’t give him a lift, we give him a lift to Jahannama [hell]. Game over.»

Khan said his plan was to find a lock up and added: «Hang him up, man. The chef style, say bismillah [in the name of god] and let’s do it, man.»

He said he would cut the victim’s head off «like you cut a pig» and added: «Then we throw the body, burn it, send the video to the chacha [uncles], the chacha can release it there.»

It is thought he was referring to al-Qa’eda when he talked of «chacha.»

He pursued the plan for more than five months, at one pointing claiming: «You know what, I have found the people who have said OK.»

Det Supt Liam O’Brien of West Midlands Counter-Terrorism Unit, who led the investigation, said: «I strongly believe if we hadn’t taken action when we did we would be sitting here now talking about the kidnap and murder of a British soldier.»

He described Khan as an «extremely fanatical, dangerous man with deeply entrenched views» but added that he was not a «lone individual.»

Police sources have told The Daily Telegraph that Khan had connections with other terrorism suspects, both abroad and in this country, and Mr O’Brien added: «I am convinced the plot was, if not sponsored, supported by al-Qa’eda and that he got approval from them.»

Det er dagens virkelighet i Europa. Naboen planlegger å slakte en tilfeldig person i en garasje og henge ham opp som slakt, filme det og sende det over til «onklene» for publisering på nettet. «Onklene» har sagt ja, dette er slike metoder de benytter.

Det nytter ikke å involvere seg etter det har skjedd. Da blir man trukket inn i malstrømmen av medieoppslag. Det er før det skjer, under rettssaker, og nyhetssaker, at man må reflektere: hva er det vi står overfor?

En journalist i VG skriver i dag om familiehverdagen:

Vi er opptatt av at rasisme ikke tolereres. Men går den begge veier? Sara skulle ikke kalle noen for «neger» eller «svarting». Selvsagt skulle hun ikke deg. En dag kom hun hjem fra skolen og fortalte at hun ble kalt «gris» av flere av de ikke-etniske nordmennene. Ved å sjekke dette litt nærmere fant jeg ut at betydningen var den samme som om hun hadde kalt noen «neger» eller «svarting». Jeg rapporterte det, likevel ble det ikke reagert fra skolen sin side. De så det vel annerledes.

Bak bruken av ordet «gris» om norske barn kan det ligge holdninger som er adskillig verre enn «vanlig» rasisme. Barna som bruker slike ord har det fra voksne. Det er en holdning til vantro som urene. Jeg har personlig hørt en norskpakistaner si at hun som barn skrek av frykt i tannlegestolen, fordi tannlegen spiste gris. Det var hun fortalt hjemme. Han eller hun skulle ikke inn i hennes munn. Her er vi inne på noen forestillinger, som spres i kulturen, men som ikke tas opp i offentligheten. De går på rent/urent på en måte vi ikke kjenner. Det har med islam å gjøre, og islamistene bygger på disse forestillingene når de rettferdiggjør halshogging. Det er et stort ukommentert felt, men kan forklare hvordan halshoggingsvideoer er blitt så populære. De som slaktes som griser er jo selv griser.

Beheading plot leader may never be freed