Kategori: Kunstbilde

Pinse (c.1310-18)

Giotto di Bondone (c.1266-1337) og hans assistenter. Tempera på poppeltre, 45,5 x 44 cm, The National Gallery, London. Dette bildet antas å være det siste av i alt syv felter med nytestamentlige motiver. Man kan gjette at de syv felter har tilhørt en predella, enkelt sagt de aller nederste feltene på en altertavle – muligens […]

Les mer»

Krigen (1894)

Henri Rousseau (1844-1910) Olje på lerret, 114 x 195 cm, Musée d’Orsay, Paris. Fransk titel: La guerre Henri Rousseau, som for det meste var selvlært, klassifiseres gjerne som naivist. Man vet også at hans store forbilder ikke var modernister og impresjonister, men tradisjonelle og klassisistiske kunstnere som Bougereau og Meissonier. Det er godt mulig at […]

Les mer»

Frokost (1882)

Gustav Wentzel (1859-1927) Olje på lerret, 101 x 137,5 cm, Nasjonalmuséet, Oslo Gustav Wentzel ønsket opprinnelig å bli arkitekt. Innledningsvis begynte han i murerlære (1875), tok svennebrev, og fortsatte i 1879 ved Bergsliens malerskole og Den kongelige tegneskole i Christiania. Senere ble det undervisning hos både Frits Thaulow i Norge, og hos blant andre William-Adolphe […]

Les mer»

Faëtons fall

Motivet. som er hentet fra gresk mytologi, er kjent fra flere omtrent samtidige sarkofager, og skildrer hvordan det gikk da solguden Helios‘ sønn Faëton fikk lov til å styre solvognen – under den uttrykkelige forutsetning at han skulle holde seg til den fastlagte ruten (noe det sies at selveste Zevs ikke våget å prøve).

Det gikk hverken verre eller bedre enn at den uerfarne kusken mistet styringen over hestene, slik at den vinglete kursen medførte fare for at både himmel og jord kunne settes i brann. Så før det skjedde uopprettelige katastrofer, kastet Zevs sin tordenkile på Faëton, som havnet i elven Eridan (i relieffet symbolisert ved flodguden i nedre høyre hjørne).

Les mer»

Landskap med Ikaros’ fall (ca. 1558)

Myten om Ikaros som faller i havet og drukner etter – i strid med farens advarsler – å ha flydd for nærme solen ved hjelp av vinger festet med voks som uunngåelig smeltet, er er velkjent bilde på konsekvensene av overmot.

Ovid forteller at bonden, gjeteren og fiskeren reagerer med forundring på opptrinnet, men Pieter Brueghel den eldres maleri gir et helt annet inntrykk: De pløyer åkeren, gjeter sauene og fisker i havet aldeles uanfektet av Ikaros’ fall. Også skipsfarten går som normalt. Nede i høyre hjørne av bildet ser man bena på Ikaros stikke opp av havoverflaten.

Hverdagen går videre når de innbilske tullingene har stanget hodet mot virkeligheten, hva enten de er mytologiske skikkelser, politikere med utopiske ideer, nyankomne slipsnisser som vil prakke sine ledervisjoner på en velfungerende organisasjon, eller annet.

Les mer»

Danske Soldater gaaer over Dybbøl Torsdagen den 6te Maj 1920

Erik Henningsen (1855-1930) Olje på lerret, 80 x 62 cm, privateie. Signert og datert 1920. Før den dansk-tyske krig i 1864 omfattet Danmark Slesvig (med dansk flertall), og Holstein og Lauenburg (med tysk flertall). De hardeste kampene i denne krigen sto ved Dybbøl skanse i april. Det endte med tysk seier, deretter behersket tyskerne Jylland […]

Les mer»

Maaneskin, Hellebæk (ikke datert)

Carl Bloch (1834-1890) Olje på lerret montert på panel, 51 × 86 cm, privateie. Dette bildet ble solgt på auksjon hos Bruun-Rasmussen i Århus den 28. januar 2013. Tilslaget falt på DKK 22 000,-, betydelig høyere enn antatt DKK 6-8 000,-. Carl Bloch fikk sin utdannelse ved Akademiet i København, der hans viktigste lærer var […]

Les mer»

Salisbury Cathedral from the Meadows (c. 1830?)

John Constable (1776-1837) Olje på lerret, 71 x 90 cm, privateie. Den 6. juli 2011 ble dette bildet solgt for GBP 657 250,- gebyrer inkludert, hos Sotheby’s i London. Katedralen i Salisbury, påbegynt i 1220 og ferdig i 1258 var et motiv Constable malte flere versjoner av, sett fra forskjellige retninger. Salme 90, etter King […]

Les mer»

Stormvarsel

Foto: Olav Bjørkum Himmelens krefter har sluppet løs. Hva som er himmel og hva som er hav vites ikke lenger. Opprørt sjø eller orkanskyer. I disse urolige og tragiske tider er det greit å filosofere litt over innsiden av et østersskall. De krefter og den bestemmelse som har formet noe så tilsynelatende enkelt, vil forhåpentlig […]

Les mer»

Oktober (1878)

Jules Bastien-Lepage (1848-1884) Olje på lerret, 180,7 × 196 cm, National Gallery of Victoria, Melbourne. Motivet, innhøstning av poteter, er hentet fra kunstnerens fødested Damvillers, som ligger ved elven Meuse nordøst for Paris. Malere som Courbet og Millet hadde allerede – til noens store forferdelse – begynt å finne motiver fra samtidens jordbruk og arbeidsliv, […]

Les mer»