Kategori: Kunstbilde

Trefelling, forstudie (1867)

Ivan Ivanovitsj Sjisjkin (1832-1898) Olje på treplate, 36 x 59,5 cm, Kunstmuséet i Jekaterinburg. Russisk titel: Этюд к картине Рубка леса – Etjud k’kartinje Rubka ljesa. Forstudie til et større maleri (122 × 194 cm) i Tretjakov-galleriet i Moskva. Elisabeth Schwarzkopf, akkompagnert av Radio-Symphonie-Orchester Berlin under ledelse av George Szell, synger Richard Strauss’ Waldseligkeit op. […]

Les mer»

Stemorsblomster

Foto: rubb På Stavsberg utenfor Hamar finnes et sted hvor stemorsblomstene okkuperer en plen. Plenens eier bør ikke skamme seg over disse vakre blomstene.

Les mer»

Kirsebærblomstring på Iwo Jima (ikke datert)

Utagawa Hiroshige (1797-1858) Vannfarger på papir, 14,9 x 18,8 cm, Cleveland Museum of Art, Cleveland, Ohio. Ved siden av Katsushika Hokusai (1760-1849) er Hiroshige den (utenfor Japan) best kjente japanske kunstner  i første halvdel av 1800-tallet. Motivet er her kirsebærblomstringen ved templet på Suribachi-fjellet, som ligger på Iwo Jima, der noen av de hardeste kampene […]

Les mer»

Den nyfødte (c.1640)

Georges de La Tour (1593–1652) Olje på lerret, 76 x 91 cm, Musée des Beaux-Arts de Rennes. Fransk titel: Le Nouveau-né Som kunstner var Georges de La Tour påvirket av både den nederlandske gullalder, og ikke minst av Caravaggio. Som vi ser, var han en mester i lysbehandling. Innledningsvis er motivet to kvinner, den ene […]

Les mer»

Portrett av dikteren Heinrich Heine (1831)

Moritz Daniel Oppenheim (1800-1882) Olje på papir oppklebet på lerret, 43 x 34 cm, Kunsthalle Hamburg. Bildet ble malt i 1831, samme år som dikteren Heinrich Heine (1797-1856), hovedsakelig på grunn av problemer med sensuren, forlot Tyskland for godt og slo seg ned i Paris, der han ble i resten av sitt liv. Heinrich Heine […]

Les mer»

Akerselven mellom Vaterlands og Hausmanns bro (c.1925-30)

Inger Marie Munch (1868-1952) Sølvgelatinkopi i Byhistorisk samling, Oslo Museum. Som nevnt nylig, er Bergfjerdingen et særdeles populært Oslo-motiv – men det er godt mulig at Akerselven og småbåthavnen mellom Vaterlands bro og Hausmanns bro har vært enda mer populært blant fotografer og tradisjonelle bildekunstnere – som Kristian Kalmer, Anders Beer Wilse og Harald Sohlberg. […]

Les mer»

Bergfjerdingen i Oslo (c.1925-30)

Inger Marie Munch (1868-1952) Sølvgelatinkopi i Byhistorisk samling, Oslo Museum. Motivet er stort sett uforandret siden Inger Munch tok sitt bilde, bare de lave bygningene i forgrunnen er forsvunnet. Bygningene har gateadresse Fredensborgveien 28-36, til venstre går Dops gate opp til Akersveien og Vår Frelsers gravlund, går vi trappene kommer vi til Damstredet og Veslebrunens […]

Les mer»

Nedre Foss i Akerselva (c. 1925-30)

Inger Marie Munch (1868-1952) Sølvgelatinkopi i Byhistorisk samling, Oslo Museum. Inger Munch, Edvards lillesøster, arbeidet i 40 år som pianolærerinne på Nordstrand i Oslo. Hun var også en avansert amatørfotograf, og i 1932 ble Akerselven – utarbeidet og fotografert av Inger Munch utgitt av forlaget N.W. Damm og Sønn. I forordet leser vi: Sommeren 1929 […]

Les mer»

Herodias og Salome med døperen Johannes’ hode (1843)

Paul Delaroche (1797-1856) Olje på lerret, 129 x 98 cm, Wallraf-Richartz Museum, Köln. Fransk titel: Hérodiade Herodias (c.15 fvt. — ikke tidligere enn 39 evt.) er blant annet omtalt i evangeliet etter Marcus 6, 17-29 (DNB 1930): For Herodes hadde selv sendt folk avsted og grepet Johannes og lagt ham i bånd og kastet ham […]

Les mer»

24. juni – St. Hans’ dag.

Johannes Døperen taler til folket (1225-50) Detalj av mosaikk i Dåpskapellet i Firenze. Dåpskapellet – italiensk: Battistero di San Giovanni – i Firenze er en av byens eldste bevarte bygninger, reist i årene 1059-1128. Spesielt de tre bronsedørene er kjent. Mindre kjent er kanskje mosaikkene på innsiden av kuppelen, som ble påbegynt av fransiskanerbroderen Jacobus […]

Les mer»