Kategori: Interlude

Interlude: Canzonetta sull’aria for gitar

Noe av det aller vakreste som er komponert, enten det dreier seg om sopran- eller orkesterstemmer, er duetten mellom grevinne Almaviva og Susanna fra Mozarts Figaros bryllup. Her hører vi den for fire gitarstemmer, arrangert og fremført av Bridget Mermikides.

Les mer»

Interlude: Kvintettkos med Schubert

Nå skal vi kose oss med den deiligste av alle pianokvintetter – Schuberts D 667. Britiske Schubert Ensemble spiller i et liveopptak fra 2018. Dette var en av deres siste konserter, og Ørret-kvintetten er deres signaturverk, faktisk det stykket de ble grunnlagt for å fremføre 35 år tidligere.

Les mer»

Interlude: di Lasso – Matona mia cara

Den flamske renessansekomponisten Orlando di Lasso (eller Orlande de Lassus) komponerte en rekke av sin tids greatest hits, i alle fall innenfor den sekulære sangtradisjonen. Hans sans for humor viser seg i denne todesco, et firstemmig korverk der tyskere og deres vaner blir latterliggjort. Cantemus kammerkor fremfører en usedvanlig klar og vakker versjon. Den engelske […]

Les mer»

Interlude: Renié – Ballade Fantastique for harpe

Henriette Renié (1875-1956) levde et langt og produktivt liv som harpist, komponist, arrangør, lærer og musikkteoretiker. Hennes sterke katolske tro gjorde det imidlertid uaktuelt for henne å søke anerkjennelse og berømmelse. De fleste av hennes komposisjoner er naturligvis skrevet for eget instrument, og her spiller Sandrine Chatron balladen fra 1912.

Les mer»

Interlude: Fauré – Sicilienne

Denne vesle juvelen hadde en lang gestasjonsperiode for den endte opp i den formen vi hører nå. Camille Saint-Saëns hadde ikke tid til å skrive scenemusikk til en Molière-produksjon, og anbefalte sin elev Gabriel Fauré for dette formål. Denne skrev i 1893 en sicilienne for kammerorkester, som imidlertid aldri ble oppført, da teatret gikk konkurs. […]

Les mer»

Interlude: Alfvén – symfoni nr. 1

Igjen har Sverige muligens blitt rammet av et terrorangrep. Da blir det selvsagt svensk Interlude i kveld. Hugo Alfvéns tungt dramatiske symfoni i f-moll, op. 7, fremføres av Royal Scottish National Orchestra og Niklas Willén.

Les mer»

Interlude: Argerich og Barenboim spiller Stravinskij

Dronning Martha og hennes ydmyke tjener Daniel Barenboim innvarsler den lyse årstidens ankomst med Vårofferet i pianoversjon.

Les mer»

Interlude: Zelenka – triosonate nr. 1

Mens vi venter på at vinteren slipper taket og jeg kan presentere vårmusikk, hører vi Jan Dismas Zelenkas triosonate i F-dur. Oboistene er Heinz Holliger og Maurice Bourgue, fagottisten er Klaus Thunemann, bassisten er Lucio Buccarella og cembalisten er Christiane Jaccottet.

Les mer»

Interlude: Nannerl (?) Mozart – firhendig pianosonate

Manuskriptet til sonaten i C-dur, med verknummer K19.d, ble funnet i 1921. Den ble lenge tilskrevet Wolfgang Amadeus Mozart. Så dukket det opp velbegrunnede teorier om at en annen i familien var komponisten, enten far Leopold eller storesøster Nannerl. I dag holder de fleste en knapp på sistnevnte. Ingrid Haebler og Ludwig Hoffmann spiller.

Les mer»

Interlude: Beethoven – Athens ruiner

Det korsymfoniske verket Athens ruiner fremføres sjelden i sin helhet. Vanligvis hører vi bare fjerde sats, den såkalte Tyrkiske marsj, og da som regel i versjon for solo piano. Her er imidlertid hele op. 113, med Berlins filharmonikere, kringkastingskor, et knippe solister og Claudio Abbado.

Les mer»