Budsjettforhandlingene på Stortinget har endt i en kommunikasjonskrig som grenser til det absurde.

Mens MDG feirer at de har startet avviklingen av norsk oljeindustri etter tysk modell, garanterer Senterpartiet at det ikke skal skje noen «eksperimenter» med næringen. Velgerne sitter igjen med regningen for et politisk sirkus uten sidestykke.

Det er to vidt forskjellige virkelighetsbeskrivelser som serveres det norske folk etter at de rødgrønne partiene natt til onsdag kom til enighet. Nyhetene kommer via NTB.

Tysk mareritt som modell

MDGs nestleder Ingrid Liland legger ikke skjul på sine ambisjoner. Hun hevder at partiet har fått gjennomslag for et «stort taktskifte» i oljepolitikken og at oljeelefanten i rommet ikke lenger får stå i fred.

– Vi starter nå å skrive det siste kapittelet i norsk oljehistorie, sier Liland.

Det mest urovekkende for norsk verdiskaping er MDGs gjennomslag for en «oljekommisjon». Denne skal utarbeide en strategi for næringen, og ifølge MDG skal den bygges etter modell fra Tysklands kullutfasingskommisjon. At MDG ønsker å kopiere energipolitikken til et land som har rasert sin egen energisikkerhet og gjort seg avhengig av import, presenteres som en seier.

I tillegg økes CO2-avgiften på sokkelen for å tvinge frem raskere utfasing av felt.

Vedums alternative virkelighet

Samtidig med at MDG erklærer krig mot oljen, står Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum frem med et budskap som er diametralt motsatt. I en pressemelding garanterer han at næringen er trygg.

– For Senterpartiet har det vært avgjørende at det ikke blir noen eksperimenter i budsjettet – verken når det gjelder oljefondet eller olje- og gassnæringen. Disse er bærebjelker i velferdsstaten som vi tar vare på, sier Vedum.

Spørsmålet er hvem som bløffer. Enten har Vedum solgt unna oljenæringen for å redde egne distriktsløfter, eller så har MDG solgt seg billig for symbolske seire.

Månedskort og drivstoffrot

Forvirringen er like total når det gjelder samferdsel. MDG jubler over innføringen av et nasjonalt månedskort («Norgeskortet») fra 2027, og hevder de har fått gjennomslag for en politikk som «nuller ut» Senterpartiets bensinpriskutt.

Vedum, på sin side, skryter av at regjeringens eget forslag om å øke avgiftene på bensin og diesel er stanset.

– Folk flest er avhengige av bil i sin hverdag. Vi godtar ikke at vi straffer folk som kjører helt vanlige bensin- og dieselbiler, sier Vedum.

Resultatet er et budsjettforlik som fremstår som en politisk hestehandel der alle parter hevder de har vunnet, mens skattebetalerne må finansiere både dyre klimatiltak, et subsidiert månedskort få har bedt om, og en oljepolitikk som spriker i alle retninger.

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.