EU-rådet stiller seg med stort flertall avvisende til EU-kommisjonens forslag om årlig EU-kontroll av biler som er mer enn ti år gamle.

Denne avvisningen betyr at risikoen er liten for at årlig EU-kontroll av gamle biler til syvende og sist blir vedtatt, melder Le Figaro.

Rådet for Den europeiske union – også kalt EU-rådet eller Ministerrådet – er ved siden av EU-kommisjonen og EU-parlamentet en av unionens viktigste institusjoner, og dette rådet består til enhver tid av medlemslandenes statsråder på de saksfeltene som er til behandling.

Når EU-rådet med det den franske avisen kaller «et svært stort flertall» avviser EU-kommisjonens forslag, er det ensbetydende med at det er medlemslandene som setter foten ned for Brussel.

Det var i april at von der Leyen-kommisjonen la frem forslaget om årlig teknisk inspeksjon av mer enn ti år gamle biler. Forbudet møtte straks kraftig motstand fra store medlemsland som Frankrike og Tyskland.

Den franske transportministeren, Philippe Tabarot, erklærte seg «resolutt imot» dette forslaget, som «kan berøre millioner av franskmenn». «Gjennomsnittsalderen på den franske bilparken er 11 år, så dette tiltaket vil berøre hvert annet kjøretøy. Det vil først og fremst ramme våre medborgere som ikke har råd til en nyere bil», argumenterte ministeren under spørretimen i nasjonalforsamlingen 6. mai.

Ifølge opplysninger publisert i Contexte og bekreftet av Le Figaro, ble den årlige tekniske inspeksjonen avvist av Rådet for Den europeiske union da medlemsstatenes visambassadører (Coreper 1) vedtok den generelle tilnærmingen 21. november. Dette ble gjort med «veldig stort flertall», ifølge EU-rådet. Den 4. desember forventes det nå at transportministrene i medlemslandene formelt vedtar denne holdningen.

Kommisjonens forslag ble begrunnet blant annet med hensyn til trafikksikkerhet og bekjempelse av luftforurensning, men ble oppfattet som et bidrag til kampanjen for å få folk til å gå over til elbiler.

Uenigheten mellom kommisjonen og rådet på dette punktet utspiller seg mot et bakteppe der en omkamp om EUs vedtatte forbud mot salg av nye biler med forbrenningsmotor fra 2035 nærmer seg.

 

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.