EU-kommisjonen fortsetter å holde fast ved sin ambisiøse klimapolitikk, og advarer nå medlemslandene om at målene for 2030 er i fare.

I sin store årlige statusrapport slår kommisjonen fast at det trengs en langt raskere innfasing av elbiler og varmepumper for å nå målene om utslippskutt.

Utslippene i sektorer som transport og oppvarming av bygninger har enten økt eller stagnert, noe som skaper et betydelig «gap» i klimaregnskapet.

Et byråkratisk gap

Rapporten peker på at mens utslippene fra tungindustrien er på vei ned, er kursen helt feil i den såkalte innsatsfordelingen. Dette gjelder utslipp fra transport, bygninger og landbruk. Her ligger EU an til å bomme på målet sitt med rundt 50 millioner tonn CO₂, et tall som tilsvarer Norges samlede årlige utslipp.

EU-kommisjonens vurdering er tydelig, mer ambisjon og innsats trengs fra medlemslandene, særlig på energieffektivisering.

Utsetter egne tiltak

Samtidig som kommisjonen krever økt innsats, har de selv valgt å utsette et av sine viktigste verktøy. Innføringen av et nytt kvotesystem for transport og bygninger, ETS 2, har blitt utsatt til 2028. Dette skjedde etter sterkt press fra bensinglade land som Polen og Italia, som frykter de økonomiske konsekvensene for vanlige folk.

Forsinkelsen setter kommisjonen i en vanskelig situasjon. I sin egen rapport innrømmer de at nettopp dette kvotesystemet er avgjørende for å «fremskynde fremdriften» i de sektorene som nå svikter.

Klimakommissær Wopke Hoekstra måtte samtidig innrømme at det ikke er gjort noen konsekvensanalyse av hva denne utsettelsen vil bety for 2030-målet, selv om han hevder at effekten vil være «svært begrenset».

 

Kjøp «Den usynlige energikrigen. Fra Kennedy-attentatet til Nord Stream-sabotasjen» av Alf R. Jacobsen her!

Den usynlige energikrigen av Alf R. Jacobsen

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.