Fredag ved 17:30-tiden brøt det ut en kraftig brann i balanseringsbatteriet til Å Energis energisentral på Brakerøya i Drammen. Batteriet er en del av det pågående «grønne skiftet» som norske kommuner er pålagt å gjennomføre, og koblet til fjernvarmeanlegg som det nye «klimasmarte» Drammen sykehus er koblet til. Litium-titandioksid-batteriet hadde kapasitet på rundt 50 elbilbatterier og var plassert i en konteiner i et bygg. Brannvesenet i Drammen hadde hverken utstyr eller kunnskap om hvordan situasjonen skulle håndteres.

Det eneste brannvesenet kunne gjøre i første omgang, var å sikre området og forhindre at folk ble skadet av brannen eller røyken. Innbyggerne ble bedt om å lukke vinduer og holde seg innendørs, og sykehuset måtte skru av av deler av ventilasjonsanlegget. Veien inn til sykehuset ble også stengt i flere timer.

Brannvesenet var helt uforberedt

Branner i litiumbatterier er nær umulig å slukke, siden batteriene magasinerer opp oksygen internt og derfor brenner svært eksplosivt og intenst. I praksis er man nødt til å senke batteriet ned i vann for å slukke brannen, men fortsatt kan det ta fyr timer og dager etter at brannen tilsynelatende er slukket. Når batteriet er på størrelse med en container, var det aldri snakk om å slukke, men heller å sikre verdiene rundt.

Brannvesenet jobbet i flere timer med å få batteriet ut av bygget, men for å få til det måtte det bygges en rampe med sand og jord, og et bilbergingskjøretøy for lastebiler fikk slept batteriet ut, hvor det kunne få brenne fra seg. Temperaturen ble målt til 700 grader, men containere holdt. Til Drammens tidene uttaler brannsjef Torgeir Andersen at de aldri har opplevd noe lignende før, og legger til:

– Vi har aldri vært borti batterier av denne størrelsen her før. Vi har ikke lest litteratur på det, og vi har heller ikke hørt om noen erfaringer fra tilsvarende branner. Dette er ny teknologi for oss.

Hvordan kunne brannvesenet ikke vite om brannfaren?

Dette er en nesten utrolig uttalelse: Litiumbatterier har vært på markedet siden 1990-tallet, og er beryktet for nettopp å ta lett fyr og å brenne ekstremt kraftig og uslukkelig. Allerede i 2015 ble brannvesenet klar over at brann i elbilbatterier er nesten umulige å slukke. I 2019 gikk brannvesenet ut med en kraftig advarsel mot å lade elektriske sparkesykler innendørs, særlig mens man sover – men det er angivelig helt trygt å lade elbilen, altså.

Litiumbatterier har blitt langt mer stabile på tre tiår, men spiller det ingen rolle om de selvantenner eller blir antent av andre kilder: Det brenner like ukontrollert og voldsomt. Dette så man ved den gigantiske bilbrannen på Sola flyplass i 2020. Her er NRK veldig nøye med å opplyse at brannen startet i en dieselbil – men diesel selvantenner ikke uten forstøving og varme. Hvis ingen fysisk tenner på bilen, starter bilbranner alltid med kortslutning eller gnister fra elektriske 12-voltsanlegget. Så det var uansett en batteribrann.

Det har også vært mange rapporter om branner i resirkuleringsanlegg for litiumbatterier, ikke minst den enorme brannen i Kilwinning, som var den andre på rad. Det er også en kjent sak at bilferger har tatt fyr, og at cruisebåter nekter å ta med batteribiler. Dermed skulle enhvert brannvesen fra nord til sør være grundig informert om faren, ha lest seg opp på hendelsene, og øvd på batteribranner.

Myndigheter og presse gjør alt for å dempe all bekymring

Sannheten er at «grønt skifte» basert på batterier er et samfunnseksperiment som hverken er gjennomtenkt, risikovurdert eller utredet på noen måte. Det blir bare bare innført i panikkfart av politikere og embetsverk fullstendig uten teknologisk innsikt eller forståelse for hva de holder på med – og brannsjefens uttalelse beviser det.

Samtlige brannstasjoner i Norge skulle vært opplyst, forberedt, drillet og trenet på litiumbatteribranner for ti år siden – siden jobben deres er å forberede seg på «verst tenkelige utfall». Brannvesenet og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) skulle stoppet «grønt skifte» for lenge siden, og forlangt at det skulle utredes skikkelig før innføringen.

I stedet driver politikere og leker med livet til folk gjennom hodeløs innføring av batterier, hydrogen og ammoniakk, som om det var sunne grønnsaker. Og media gjør alt for å opprettholde tausheten og hevde at ingenting kan gå galt – selv når alle lastebiler, båter og fly går på batteri, hydrogen og ammoniakk.

Naturligvis vil det koste liv. Det er bare et spørsmål om når og hvordan. Fra røyk er synlig til et batteri er overtent i en kjedereaksjon, går det mellom 10 og 20 sekunder. La oss håpe det ikke skjer med en fullastet batteribuss eller batteriferge. Det er umulig å få frem hjelpen i tide.

 

Kjøp «Et varslet energisjokk»!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.