I Tyskland er mange politikere fra det sosialdemokratiske partiet SPD nå skeptiske til at et forbud mot nye biler med forbrenningsmotor bør tre i kraft så tidlig som i 2035.
Flere av SPD-politikerne det gjelder, sitter i Forbundsdagen. Tre av dem er Sebastian Roloff, Esra Limbacher og Andreas Schwarz, melder t-online. Det er bevegelse i debatten, og et økende antall SPD-politikere ønsker nå å revurdere EU-forbudet, skriver den tyske nyhetsportalen.
Sebastian Roloff, som er økonomipolitisk talsmann for SPDs parlamentsgruppe i Forbundsdagen, erkjenner at elbiler ikke har fått den utbredelsen man håpte på, og etterlyser en pragmatisme der hybrider også etter 2035 bør kunne ha forbrenningsmotor. Han er overbevist om at elbiler vil bli dominerende i det lange løp, men ønsker også å beskytte sysselsettingen i Tyskland.
Esra Limbacher tar også utviklingen til etterretning:
«Vi må være ærlige: De europeiske målene er langt unna for bilindustrien for øyeblikket», sier Limbacher til Der Spiegel. En troverdig klimapolitikk ville ikke være tjent med at topp moderne fabrikker måtte stenge og at produksjonen foregikk utenfor Europa under dårligere standarder.
Også på delstatsnivå er det bevegelse i saken hos sosialdemokratene:
Den interne debatten i SPD ble startet av SPDs ministerpresident i Niedersachsen. For noen dager siden skrev Olaf Lies i et posisjonsnotat: «Målet om å selge kun rene elbiler innen 2035 er dessverre urealistisk.» I stedet bør kjøretøy med forbrenningsmotor, som plug-in-hybrider og elbiler med rekkeviddeforlenger, tillates registrert etter 2035. Dokumentet skal ha blitt utarbeidet i samråd med Saarlands ministerpresident og SPDs visepresident Anke Rehlinger (SPD).
Det faktum at to ministerpresidenter fra SPD går inn for å myke opp 2035-målet, vil sannsynligvis ha en effekt innad i partiet.
Selv blant De Grønne er ikke alle lenger like overbevist om at EU-forbudet er en god idé.
Blant De Grønne er det først og fremst de i Baden-Württemberg som er fleksible. Cem Özdemir, som til neste år ønsker å bli ministerpresident i delstaten, der bilindustrien er viktig, har allerede vist seg åpen for en utsettelse.
Også delstatens grønne finansminister Danyal Bayaz sier at det ikke er avgjørende at forbudet kommer allerede i 2035.
Hos unionspartiene er man fornøyd med at det er bevegelse på rødgrønn side:
I CDU/CSU er de glade for at også SPD og noen av De Grønne nå stiller spørsmål ved forbudet mot forbrenningsmotorer. «Opphevelsen av forbudet mot forbrenningsmotorer er endelig i ferd med å bli en grunnleggende konsensus i Tyskland», sier Tilman Kuban, Europa-politisk talsmann for CDU/CSUs parlamentsgruppe, til t-online. «Det er bra hvis alle nå tar av seg de ideologiske skylappene og fokuserer konsekvent på å sikre arbeidsplasser i industrien.» Hvis Tyskland ønsker å forbli et industriland, «må det overdrevne klimabyråkratiet vike for konkurranseevnen».
Motstanden mot forbudet bygger momentum, og oppgjørets time nærmer seg:
Ifølge Bild skal de første beslutningene om mulige unntak tas innen utgangen av året. EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen ønsker å gi konsernsjefene i de største europeiske bilprodusentene en første indikasjon i desember «på hvilke konklusjoner kommisjonen heller mot».
Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som e-bok.

