En hard ordkrig har blusset opp mellom Senterpartiet (Sp) og Fremskrittspartiet (FrP) om bompenger.
Sp’s parlamentariske nestleder Geir Pollestad beskylder FrP for å ha løpt fra sine løfter til bilistene, mens FrP kontrer med å hevde at Sp har gjort norske bilister til en «melkeku» for staten, skriver Nationen.
Pollestad uttaler at dersom FrP vinner valget, vil det være «bom, bom, bom» for bompengene. Han hevder at FrPs troverdighet i saken er «null» og at partiet har «tonet det ned veldig» i årets valgkamp. Pollestad baserer sin kritikk på et spørsmål han stilte samferdselsministeren, der svaret viser at en betydelig andel av bompengeinntektene kommer fra prosjekter som ble vedtatt i perioden da FrP var i regjering (2013–2021). I 2024 var passeringsinntektene i alle bompengeprosjekt på totalt 15,5 milliarder kroner, og 47,9 prosent av disse inntektene var knyttet til prosjekter vedtatt i perioden 2013–2021.
FrPs samferdselspolitiske talsperson Morten Stordalen kaller Pollestads kritikk «hel-bom» og hevder at Sp «skyter i mørket». Stordalen forsvarer FrPs historikk i regjering med at de reduserte bilrelaterte avgifter og etablerte veiselskapet Nye Veier AS for å øke veibyggingen og redusere vedlikeholdsetterslepet. Han påpeker at FrP i inneværende stortingsperiode har stemt mot alle nye bomprosjekter, i motsetning til Sp, som han mener har stemt for.
Pollestad advarer om at andelen bompenger fra prosjekter som FrP står bak, trolig vil «øke betydelig i mange år framover». Han trekker frem strekningen Kristiansand–Mandal som et eksempel på et prosjekt med så høye bompenger at man sliter med å få bilistene til å bruke veien.
Stordalen kontrer med å gi Sp skylden for høye drivstoffpriser og økte bilavgifter, og hevder at norske bilisters gjeld til veiselskapene har økt fra 64 til over 73 milliarder kroner under Senterpartiets styring. Han kritiserer Sp for å legge ned veiprosjekter og redusere firefelts motorveier til to- eller trefeltsveier, noe han mener går ut over både trafikksikkerheten og verdiskapningen i landet.

