Nytt

De nye bomstasjoner og endret takstsystem for bilister i Oslo og Akershus som ble innført 1. juni Bomstasjon sett fra Bygdøylokket mot Skøyen.Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix

Frp krever at fem bymiljøpakker som er under planlegging, stanses for å få ned bompengeutgiftene. Ordførere reagerer kraftig.

– Dette er et svik, raser ordfører Kristin Røymo (Ap) i Tromsø til Bergens Tidende.

Byen er blant stedene som kan bli rammet dersom Frp får det som de vil.

I sju år har Tromsø forberedt en byvekstavtale, og ifølge ordføreren er forhandlinger med regjeringen om de økonomiske rammene det eneste som gjenstår.

– Useriøst

Men på et ekstraordinært landsstyremøte onsdag vedtok Frp seks krav til regjeringen for å få ned bompengeutgiftene, blant dem stans i nye bypakker.

– Vi ønsker å stoppe nye bypakker, og det omfatter de pakkene det så langt ikke er inngått byvekstavtaler om, sier Frps parlamentariske leder Hans Andreas Limi til BT torsdag.

Ni steder har i årevis planlagt bymiljøpakker, men Frp vil altså sette bom for fem av dem. Disse er Kristiansand-området, Grenland (Skien og Porsgrunn), Nedre Glomma (Fredrikstad og Sarpsborg), Buskerud (Drammen og omegn) og Tromsø.

– Det Frp gjør nå, er at de kaster Tromsø under bussen i desperasjon over dårlige meningsmålinger. Det er fullstendig useriøst av en regjeringspartner å operere på denne måten, mener Røymo.

– Meningsløst

Også andre Ap-ordførere reagerer kraftig på Frp-utspillet.

– Dette synes jeg er et helt meningsløst forslag. Spesielt når vårt ønske er å gjennomføre en byvekstavtale uten å øke bompengene, sier ordfører Robin Kåss (Ap) i Porsgrunn.

– Jeg vet ikke lenger hva vi skal forholde oss til. Er dette regjeringens politikk eller kun Frp? spør ordfører i Sarpsborg, Sindre Martinsen-Evje (Ap).

De øvrige Frp-kravene er å endre nullvekstmålet, slette bompengegjelden, kutte kostnader i eksisterende bypakker, strengere krav til egenandel fra lokale myndigheter når staten bidrar med penger til byområder og nei til veiprising.

Ålesund-politikere halverte gigantisk bomprosjekt

Bystyret i Ålesund har vedtatt å kutte en planlagt bypakke til 7 milliarder kroner til 3,6 milliarder kroner.

Et flertall bestående av Arbeiderpartiet, SV, Miljøpartiet De Grønne (MDG) og KrF samt andre representanter besluttet torsdag kveld at de ikke vil støtte den gigantiske bypakken til 6,9 milliarder kroner som formannskapet i Ålesund vedtok 31. mai, skriver NRK.

Ved å ta E39 Breivika-Vegsund og Brosundtunnelen ut av bypakken greide de å nesten halvere kostnadene. Enkelte representanter hevder imidlertid at prislappen vil komme på 4,3 milliarder kroner.

Ålesund-politikerne trykket på bremsen etter at samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) meldte seg på i bompengedebatten i byen.

Til avisa Sunnmørsposten sa Dale at han ikke vil akseptere en pakke som er større enn det Ålesund-politikerne hadde gått inn for i 2016, en løsning til tre milliarder kroner.

– Ålesund kommune har tidligere søkt råd i departementet om hva som er et akseptabelt bompengenivå. Dette har ikke endret seg, sa Dale.

Mellom 300 og 400 bompengedemonstranter møtte fram utenfor Ålesund rådhus like før torsdagens avgjørende bystyremøte.