American Eagle nekter å bøye av for woke-mobben etter at reklamekampanjen med Sydney Sweeney ble stemplet som «nazi-propaganda».
Kampanjen, som bruker ordspillet «Sydney Sweeney Has Great Jeans», ble anklaget for å fremme raseideologi og eugenikk fordi reklamen også lekte med ordet «genes» – altså gener. Det ble av flere tolket som en skjult hyllest til hvite, blonde og blåøyde idealer.
Woke-aktivister har i sosiale medier fått flere millioner visninger på videoer som anklager American Eagle og Sydney Sweeney for skjult nazisme, og promotering av eugenikk. I tillegg har viser som The Guardian gått til angrep på kampanjen.
Fredag publiserte American Eagle et offisielt svar på Instagram:
«’Sydney Sweeney Has Great Jeans’ har alltid handlet om jeans. Hennes jeans. Hennes historie. Vi vil fortsette å feire hvordan alle bruker sine AE-jeans med selvtillit og på sin egen måte. Gode jeans ser bra ut på alle.»
Reaksjonene har vært delte. Mange konservative og anti-woke stemmer støtter kampanjen, og mener den var uskyldig og kreativ.
«Endelig noen som ikke bøyer av for woke-presset,» skriver en bruker på Instagram. En annen legger til: «Fortsett å lage god denim og ignorer kritikerne.»
Samtidig fortsetter woke-aktivister og venstreorienterte brukere å angripe selskapet for det de kaller «tonedøvhet»:
«Denne kampanjen viser akkurat hva som skjer når ingen med minoritetsbakgrunn er involvert. Fullstendig tonedøvt,» lyder én av kommentarene.
En annen bruker går enda lenger: «Så søtt at hun er inne i sin nazi-propaganda-periode.»
Det er spesielt ordspillet rundt «great genes» som har vekket sinne. Ifølge nettstedet Salon har uttrykket historisk blitt brukt for å «feire hvithet, slankhet og tiltrekningskraft».
I reklamevideoene ses Sydney Sweeney først foran en reklameplakat med teksten «Sydney Sweeney Has Great Genes», hvor hun selv stryker ut ordet «Genes» og erstatter det med «Jeans».

I en annen video fester hun jeansene og sier: «Gener overføres fra foreldre til barn og bestemmer ofte ting som hårfarge, personlighet og til og med øyefarge. Mine jeans er blå», mens kameraet fokuserer på hennes blå øyne.
Blant de som har forsvart American Eagle, er USAs visepresident JD Vance, som på podcasten «Ruthless» nylig latterliggjorde Demokratenes reaksjoner og kalte det hele en overdrevet woke-panikk.
Til tross for kritikken ser kampanjen ut til å være en kommersiell suksess for American Eagle, som har opplevd økt salg og kraftig aksjeoppgang i etterkant av oppmerksomheten.

