Air India-flyet som styrtet like etter avgang fra Ahmedabad i India i juni, mistet motorkraft etter at drivstofftilførselen ble kuttet.
En foreløpig granskingsrapport fra Indias havarikommisjon viser at bryterne som styrer drivstofftilførselen til motorene, ble flyttet fra «RUN» til «CUTOFF», melder Wall Street Journal.
Opptak fra taleregistratoren i cockpiten antyder at det var kapteinen som slo av drivstoffbryterne, ifølge personer med kjennskap til amerikanske tjenestemenns gjennomgang av bevis.
– I opptaket høres en pilot spørre den andre hvorfor han kuttet drivstoffet. Den andre piloten svarte at han ikke gjorde det, heter det i rapporten.
Bryterne ble satt tilbake til «RUN» kort tid etter, og motorene begynte å bygge opp kraft igjen, men flyet styrtet før det kunne stabiliseres, ifølge Reuters.
Flyet, en Boeing 787-8 Dreamliner, var på vei fra Ahmedabad til London. 241 av 242 personer om bord og 19 på bakken omkom i styrten.
Kapteinen, Sumeet Sabharwal (56), hadde over 15 600 flytimer, mens andrepiloten, Clive Kunder (32), hadde 3403 timer. Begge bestod pre-flight-tester, melder Reuters.
Undersøkelser pågår, og en endelig rapport forventes innen et år. Air India har ikke kommentert detaljene.
Kjøp Giulio Meottis «De nye barbarene» fra Document Forlag her! Kjøp e-boken her.

