En foreløpig granskingsrapport fra Indias havarikommisjon peker på at feilaktig deaktivering av to brytere som kontrollerer drivstofftilførselen til motorene, var årsaken til flystyrten i Ahmedabad i juni.
Ulykken, som krevde 260 menneskeliv, er under videre etterforskning.
Flyet, en Boeing 787–8 Dreamliner tilhørende Air India, var på vei fra Ahmedabad i Vest-India til London da det styrtet kort tid etter avgang. Av de 241 personene om bord omkom alle unntatt én passasjer. I tillegg mistet 19 personer på bakken livet, og flere titalls ble skadet.
Den overlevende passasjeren, en britisk statsborger, er siden skrevet ut fra sykehus. Blant de omkomne passasjerene var 169 indere, 53 briter, syv portugisere og en canadier, i tillegg til 12 besetningsmedlemmer.
Ifølge rapporten ble bryterne, som kontrollerer drivstoffet til motorene, flyttet fra «RUN» til «CUTOFF», noe som kuttet kraften til motorene. Taleopptak fra cockpiten avslører at en av pilotene spurte den andre om hvorfor drivstoffet var kuttet, hvorpå den andre piloten nektet for å ha gjort det. Sekunder etter begynte flyet å miste høyde. Selv om bryterne ble satt tilbake til riktig posisjon og motorene begynte å bygge opp kraft igjen, styrtet flyet like etterpå.
Havarikommisjonen har ikke trukket en endelig konklusjon i rapporten eller plassert skyld for styrten. Det er heller ikke anbefalt ytterligere tiltak for operatører eller produsenter av Boeing 787–8 Dreamliner, noe som antyder at det ikke ble funnet tekniske problemer med hverken motorene eller selve flyet. The Wall Street Journal har tidligere rapportert om lignende hendelser med denne flytypen hvor ufrivillig aktivering av brytere eller systemfeil har skapt bekymring. The New York Times har også omtalt diskusjoner blant flyeksperter om risikoen ved slike uventede hendelser i cockpiten.
Air India har bekreftet mottak av den foreløpige rapporten og uttaler at de vil fortsette å samarbeide i etterforskningen.
Detaljer fra ferdsskriverne
Data fra flyets ferdsskrivere (Enhanced Airborne Flight Recorders – EAFR) viser at klokken 08:08:42 UTC, like etter at flyet nådde sin maksimale hastighet på 180 knop, gikk drivstoffbryterne for motor 1 og motor 2 fra «RUN» til «CUTOFF»-posisjon, med ett sekunds mellomrom. Dette kuttet drivstofftilførselen til motorene.
I opptak fra cockpiten høres en av pilotene spørre den andre om hvorfor han kuttet drivstoffet, hvorpå den andre piloten svarte at han ikke hadde gjort det.
Motorene ble manuelt satt tilbake til «RUN»-posisjon like etterpå, og ferdsskriverdata indikerer at motorene forsøkte å starte på nytt og gjenoppbygge kraft. Imidlertid tapte flyet raskt høyde. En «MAYDAY»-melding ble sendt klokken 08:09:05 UTC, og ferdsskriveren stoppet opptaket klokken 08:09:11 UTC. Overvåkningskameraer fra flyplassen viser også at Ram Air Turbine (RAT) ble utløst under den innledende stigningen.
Skadeomfang og videre etterforskning
Flyet ble totalt ødelagt ved nedslag, og vrakdeler spredte seg over et område på rundt 300 x 120 meter. Fem bygninger på bakken ble påført store strukturelle skader og brannskader.
Den foreløpige rapporten plasserer ikke skyld for styrten. Den antyder heller ingen tekniske problemer med flytypen Boeing 787-8 eller dens motorer. Den pågående etterforskningen, der eksperter fra USA (NTSB, Boeing, GE, FAA), Storbritannia og Canada bistår, vil undersøke ytterligere bevis, inkludert analyse av mannskapets postmortale rapporter og innsamlede drivstoffprøver.
FAA har tidligere utstedt en varslingsbulletin (SAIB) i 2018 om potensiell løsning av drivstoffkontrollbrytere på Boeing 737, som har en lignende design som på 787-8. Disse anbefalte inspeksjonene var imidlertid rådgivende og ikke obligatoriske, og ble ikke utført på VT-ANB.

