Lederen for Fremskrittspartiets Ungdom (FpU), Simen Velle, har uttrykt sterk misnøye med åpningen av det som omtales som Oslos første bensinfrie «bensinstasjon».

Den tidligere bensinstasjonen, som ligger i Suhms gate i Oslo, ble torsdag omgjort til en ren ladestasjon for elbiler av selskapet St1 Norge.

Velle kritiserer i et intervju med VG at Oslo-ordfører Anne Lindboe fra Høyre var til stede ved åpningen og ga sin støtte til initiativet. Lindboe fremhevet at Oslo, som en elbilhovedstad, trenger flere slike tiltak for å redusere utslipp og gjøre hverdagen enklere for både innbyggere og næringsliv.

FpU-lederen mener at selv om St1 er en privat bedrift som selv kan bestemme sin virksomhet, reagerer han på ordførerens entusiasme for å fjerne et tilbud som betjener en betydelig andel av byens bilpark.

Velle påpeker at selv om antallet elbiler øker, er det fortsatt mange som er avhengige av bensin- og dieselbiler.

Ifølge en artikkel i Dagens Næringsliv (DN) har den omgjorte stasjonen i Suhms gate fått 16 hurtigladere. Ordfører Lindboe uttalte til DN at dette er et viktig skritt for å tilrettelegge for den økende elbilparken i hovedstaden.

Velle mener at det er en «bilfiendtlig holdning» fra Høyre i Oslo, og viser til innføringen av nullutslippssoner, elektrifisering av anleggsbransjen og planlagte bompenger som eksempler på dette.

Han savner en sterkere stemme for bilistene fra andre partier enn Fremskrittspartiet.

Ordfører Lindboe svarte i VG at FrP lider av «fylleangst» og understreket at med 95 prosent elbilandel ved nybilsalg, er det viktigere med flere ladestasjoner enn bensinstasjoner i Oslo.

Tall fra SSB viser at det i Oslo er registrert over 140 000 personbiler som går på diesel eller bensin, og omtrent 132 000 elbiler per fjerde kvartal 2024.

 

Kjøp «Den usynlige energikrigen. Fra Kennedy-attentatet til Nord Stream-sabotasjen» av Alf R. Jacobsen her!

Den usynlige energikrigen av Alf R. Jacobsen

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.