En plakat der Aftenposten-logoen erstatter den siste a-en i ordet «Gaza» har skapt sterke reaksjoner. Nå trekker Aftenposten reklamen.

– Målet var å skape nysgjerrighet rundt Aftenposten, men her må vi vurdere om vi bommet, sier kommersiell direktør Eirik Hammersmark Winsnes i Aftenposten til Kom24.

Plakatene er blitt omtalt som dehumaniserende av blant andre leder Line Khateeb i Palestinakomiteen.

– Det er vanskelig å forstå hva Aftenposten har ønsket å oppnå med denne reklamen, men slik vi ser det, så har de med dette bidratt til dehumaniseringen av palestinere og å bagatellisere grove folkerettsbrudd, skriver Khateeb i en e-post til Kom24.

Reklameplakaten er en del av en større kampanje der man viser til ulike store hendelser i nyhetene. Det som har vakt mest oppsikt, er imidlertid bakgrunnsbildet av et svømmebasseng og et luksushotell.

USAs president Donald Trump kom for et par uker siden med et forslag om å tvangsfordrive nærmere to millioner palestinere fra Gaza-stripen, slik at USA kan gjenoppbygge Gaza som en turistdestinasjon for andre. Han har også lagt ut en KI-generert video der Gaza framstilles som en Syden-destinasjon.

Planen har støtte fra Israel, men har stort sett vakt kritikk eller fordømmelse fra verdenssamfunnet for øvrig.

Aftenposten fjerner nå plakatene fra bybildet i Oslo. En rekke medier, deriblant Subjekt, Kampanje og Dagbladet, har også omtalt saken.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.