«I går kveld gikk Arve Tellefsen på scena i et mørklagt konserthus. Da lyset kom på, så vi at den 88 år gamle konsertfiolinisten var ikledd palestinaskjerf.»
Dette skriver artisten Ivar Christian Johansen (Ravi) beundrende på Facebook.
«Det skal visstnok ha vært like vakkert som da han i 1978 påstod at den internasjonale jødemafiaen styrte musikklivet, og ødela for ham», kommenterer en lite imponert podcaster, Henrik Beckheim.
Det var angivelig eliten av norske artister som lørdag var samlet i Oslo konserthus på solidaritetskonsert for Gaza, rett før 80-årsdagen for frigjøringen av konsentrasjonsleiren Auschwitz, der 1,1 millioner ble drept, de fleste jøder.
NRK var til stede i konserthuset for å lage nok et innslag med fokus på Gaza, til Kveldsnytt lørdag. Noen ble kanskje overrasket over å se Arve Tellefsen spille fiolin iført palestinaskjerf. Men fiolinisten som i over 60 år har spilt nesten verden rundt, sa at Gaza-opptredenen var en av de viktigste konsertene han har vært med på.
Tydelig rørt Tellefsen
– Vi lover å gjøre hva vi kan, men dessverre er det veldig lite vi kan gjøre, sa Tellefsen til NRK og snakket tydelig rørt om et klipp han hadde sett på tv om ei jente som hadde mistet en arm og en fot.
Underforstått var det nok en arabisk småjente han snakket om, for det var neppe noen i en slik anledning som snakket om de cirka hundre som etter snart 500 dager fortsatt sitter som gisler hos Hamas. Eller om jøder som har mistet en arm eller fot, eller sitt liv.
Iført palestinaskjerf på scenen spilte den garvede fiolinisten en snutt fra «Gabriels Obo», vakker filmmusikk komponert av Ennio Morricone for filmen The Mission, i klipp vist av NRK. Tellefsen hadde også palestinaskjerfet dandert om skuldrene da han ble intervjuet av kanalen for innslaget i Kveldsnytt.

Begeistring for Arve Tellefsens opptreden i palestinaskjerf. Skjermdump fra Facebook.
Ivar Christian Johansen, tidligere kanskje mer kjent som Ravi, delte innslaget fra NRK på Facebook, og skrev blant annet at: «Han stirra oss publikummere lenge og alvorlig i øynene, før han strøk buen over strengene. Jeg blei fylt med håp.»
Fortsatt mange artister for Gaza
Johansen takket også andre artister som skal ha deltatt på konserten:
«Tusen takk til Åge Aleksandersen, Sondre Lerche, Ella Marie Hætta Isaksen, Kari Bremnes, Marte H. Wulff, Charlotte Qvale, Arve Tellefsen, Kjetil Bjerkestrand, Bertine Zetlitz, Axeliane Zetlitz, Bugge Wesseltoft, Lars Vaular, @hkeem, Fay Wildhagen, Mimmi Tamba, Darling West, Signe Marie Rustad, Malin Pettersen, Marit Larsen, Erlend Ropstad, @rolasrour, Frida Ånnevik, Ingrid Støylen Runde, Karen Janicke Musæus, Sjur Miljeteig, Elisabeth Mørland Nesset, Lars Winnerbäck, Daniel Kvammen, Erland Dahlen, Jørgen Roll og mange, mange flere.»
Det var mange kommentarer fra noenlunde likesinnede, men ikke så mange fra kjentfolk, bortsett fra et par av de nevnte, pluss at den såkalte kjendislegen Wasim Zahid skrev Takk, med et hjerte.
Henrik Beckheim, som selv er jøde, delte innlegget til Ivar Christian Johansen og var ikke like imponert.
«Jødemafia» i London skal ha ødelagt for Tellefsen i unge år
«Arve Tellefsen spilte angivelig vakkert i går, han «stirret publikum alvorlig i øynene», ikledd palestinaskjerf i en alvorlig, mørklagt sal. Det skal visstnok ha vært like vakkert som da han i 1978 påstod at den internasjonale jødemafiaen styrte musikklivet, og ødela for ham», skrev Beckheim som kommentar til Ravi/Johansens innlegg.
Beckheim delte også en sak fra Adresseavisen i 2013, som omtaler fiolinistens biografi, der han skal ha fortalt om «jødemafiaen» som fikk skylden for at han ikke klarte å slå igjennom som musiker i London i yngre år. Det vil si: Boka omtaler episoden, og om hvordan den ble tolket, og kanskje mistolket, etter et intervju i 1979. Adresseavisen om jødemafiasaken:
«Et annet kapittel med tittelen «Mafiaoppgjøret» tar for seg det som er blitt omtalt som «jødemafiasaken». I forbindelse med et intervju i kulturtidsskriftet Arena i 1979 hadde Tellefsen ulykksalig brukt begrepet «mafia» om de toneangivende kretser som styrte musikkmiljøet i London, og at denne «mafiaen» vesentlig besto av jøder.
Mange dyktige, unge musikere fikk problemer med å slå igjennom i London fordi jøder hjalp hverandre fram mot verdenstoppen, hevdet Tellefsen i intervjuet. En i overkant spisset tittel på pressemeldingen som Arena sendte ut før tidsskriftet kom på gata, satte i gang bråk og et vanvittig mediekjør. Tellefsen ble stemplet som jødehater og antisemitt. 34 år etter erkjenner han at oppstyret og karakteristikkene fra den gang har merket ham for livet og at det plager ham fortsatt.»
Har fått fem Spellemann-priser
Document vet ikke om Tellefsen har for vane å delta på solidaritetskonserter for Gaza, eller har vært aktivist ellers. Trønderen har i hvert fall en solid merittliste. Han har blant annet utgitt flere plater og mottatt mange priser, blant annet fem Spellemann-priser.
Tellefsen spiller på en guarnerius fra 1741. Han solgte fiolinen for 80 millioner kroner i 2017, men får lov til å spille på den så lenge han klarer det.
I 2004 ble Tellefsen innvalgt som medlem av Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab i Trondheim.
Arve Tellefsen ble tatt opp som frimurer i St. Johanneslogen Nordlyset, men meldte seg ut av losjen i 2018.
I 2009 ble det avduket en statue av Tellefsen i Trondheim, mellom Frimurerlogen og Vår Frue kirke. Dette ifølge Wikipedia.
Kjøp «Veien fra ateismen til det totalitære» av Olavus Norvegicus. Du kan også kjøpe e-boken her.


