Religion ligger som et gen i indernes bevissthet: Den ordner virkeligheten, den former sosial adferd, den beveger og forankrer, fremmedgjør og splitter.

I India og spesielt i Punjab nordvest i India, langs grensen mot Pakistan, velter det frem en bølge av karismatisk kristendom med utspring i protestantismen og da gjerne mere spesifikt i pinsebevegelsen.

350.000 konvertitter siste to år

Vekkelsen vekker motstridende følelser blant dem som står på sidelinjen – mens de som er på innsiden sitter med en dyp følelse av tilhørighet og ekstatisk håp.

Ifølge en rapport fra Dainik Jagran konverterte mer enn 350.000 mennesker i Punjab i løpet av årene 2023 og 2024; 150.000 i 2023–2024 og 200.000 i 2024–2025 – og det er først og fremst sikher – men også hinduer – som konverterer til kristendommen. 

Fra én til 15 prosent kristne

Omtrent 58 prosent av befolkningen i Punjab var sikher og 39 prosent hinduer i 2011. Muslimer utgjorde 1,93 prosent og kristne 1,26 prosent. I 2022 var omtrent 15 prosent kristne – og det vekker bekymringer for langsiktige demografiske endringer.

I enkelte områder har antall kristne økt med opptil hundre prosent. Ifølge Jagrans rapport har det kristne samfunn i den lille byen Tarn Taran med rundt 65.000 innbyggere, de siste ti årene økt med 102 prosent, fra 6137 til 12.436. 

I Gurdaspur, et distrikt med 2,3 millioner mennesker, har den kristne menigheten fått mer enn 400.000 nye medlemmer de siste fem årene. 

65.000 prester

En rapport fra 2022 fortalte at det var 65.000 prester over hele Punjab og at én enkelt menighet vokste fra tre – 3 – til 300.000 medlemmer på 14 år. 

«Turbankristne»

Kristne misjonærer er blitt populære i alle delstatens 23 distrikter, og deres «imperium» vokser hurtig. 

De fleste prestene i Punjab er selv konvertitter. De forkynner med Bibelen i hånd, men tar ikke turbanen av hodet. Resultatet er at vanlige sikher assosierer seg med dem og møter nysgjerrig opp til gudstjenestene.

Profet for Jesus Kristus

Den mest populære pastoren i Punjab kaller seg selv «en profet for Jesus Kristus». Bajinder Singh har nesten fire millioner følgere på YouTube og videoene hans oppnår flere millioner visninger. Blant konvertittene i hans menighet finnes blant annet celebriteter og  Bollywood-skuespillere

Asias største kirke

I landsbyen Khambra, 23 minutters kjøring fra byen Jalandhar i hjertet av Punjab, reises en megakirke som skal betjene Asias raskest voksende kristne menighet. Den er allerede funksjonell, men når den står ferdig sies den å bli Asias største kirke. 

Det var her, i Khambra, det startet med en menighet med tre medlemmer.

Ti til femten tusen hver søndag

Hver søndag besøker 46 år gamle Monty Singh sammen med ti til femten tusen andre, kirken i Jalandhar:

– Barna mine elsker å høre sangene, jeg elsker å høre prekenene. Vi gjør hver søndag til en spesiell dag.

Sikh på papiret, kristen i hjertet

De fleste marginaliserte grupper – både innenfor hindu- og sikh-miljøene – lider under stivnede kastestrukturer. For å oppnå et mere respektabelt liv konverterer de til kristendommen, men uten å registrere det offisielt. På den måten kan de fortsette å nyte visse sosiale fordeler som kvotering etc.

Monty Singh er en av dem. Han holder på kaste-sertifikatet som gir ham visse fordeler og definerer ham som sikh:

– Selv om jeg er sikh på papiret, føler jeg meg kristen i hjertet.

I første halvdel av forrige århundre sto de mest stigmatiserte lavkaste-indere for hovedtyngden av konverteringene til kristendommen som tilbød frigjøring fra århundrers fornedrelse og utbytting. 

– Punjab-kristendommen ble de facto en bevegelse for å løfte de urene, de urørlige, kanskje den første i moderne historie, skrev sosiologen Mark Juergensmeyer

Det udelte Punjabs kristne befolkning økte fra noen få tusen i 1870 til en halv million i 1930. Efter det forble det kristne samfunnet lite frem til 2000-tallets nye og karismatiske evangelisering. 

Anklager om tvangskonvertering

For fire år siden ble det startet en kampanje for å «redde» sikher fra konvertering. Det har gått forholdsvis fredelig for seg, men det har vært flere angrep på kristne og ødeleggelse av kirker.

I august 2022 angrep sikher et kristent møte i den lille landsbyen Daduana få mil fra grensen mot Pakistan og anklaget dem for tvangskonvertering. Politiet ble tilkalt og roet situasjonen. De forsikret sikhene om at kristne møter ikke ville finne sted i landsbyen i fremtiden.

På andre side av grensen, i det pakistanske Punjab, er det intet rom for anderledes troende:

Pakistan nu: Angrep på kristne ved å komme ut av kontroll

Denne artikkelen har en rekke kilder. Viktigst er India Today.

Kjøp
Susanne Wiesingers bok
«Kulturkamp i klasserommet»!
 

Du kan også kjøpe den som ebok.

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.

Les også