I snart fem måneder har havnearbeidere ved Drammen havn nektet å ta imot de elektriske bilene fra Tesla.

Bakgrunnen er støtte til Teslas verkstedsarbeidere i Sverige, som nektes å få en tariffavtale, slik de krever.

En tariffavtale er det nemlig ingen av Teslas 128.000 arbeidere på verdensbasis som har, skriver Fri Fagbevegelse.

Leder i Norsk Havnearbeiderforening i Fellesforbundet, Bjørn Steffensen, sier til Fri Fagbevegelse at Tesla har funnet andre måter å frakte bilene til Norge på. De bruker vogntog fra Tyskland.

– Det får vi ikke stoppet, men det er mer tungvint for Tesla med denne transportmåten, sier Steffensen.

Streiken i Sverige har pågått siden slutten av oktober, og er den lengste i landet siden 1940-tallet.

Transportarbeiderforeningen har engasjert seg sammen med sine medlemmer. De står klare til å bistå havnearbeiderne om det skulle bli nødvendig.

Fellesforbundet vil ikke at Norge skal være et transittland for at Tesla skal komme seg unna med streikebryteri.

Sympatistreiken i Norge er ikke den eneste. En tilsvarende boikott skjer også i Sverige og Danmark.

– Elon Musk sier selv at en tariffavtale vil være forstyrrende og kaller streiken for galskap. I hans øyne er lønna og arbeidsvilkårene gode nok, sier faglig sekretær Fredrik Winger-Solvang i Transportarbeiderforeningen i Fellesforbundet.

Rundt 130 arbeidere, eller én tredjedel av de ansatte ved TM Swedens syv verksteder, er i streik.

 

 

Kjøp bøker fra Document!

 

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.