I 1929 kunngjorde Alfred E. Smith, leder av den gruppe investorer som oppførte Empire State Building, at høyden på bygningen skulle økes med 200 fot for å bygge en fortøyningsmast for luftskip, forteller New York Times

Med heis til Manhattan

Ifølge Smith ville passasjerene kunne gå ut av luftskipet via en landgangsbro, ta heisen ned og bare syv minutter senere være ute på gaten i Manhattan.

Sånn gikk det ikke. Ingeniørene klarte ikke å bygge en dokkingstasjon for luftskip på en 381 meter høy bygning som var trygg nok i sterk vind. Luftskipsselskapene mente at ideen var for risikabel, og interessen avtok. 

Urealistisk

Hugo Eckener, sjefen for Graf Zeppelin, avviste prosjektet som urealistisk og påpekte at landing med luftskip krevde omfattende bakkemannskap – for ikke å snakke om masse tau: 

– Forestillingen om at passasjerer skulle være i stand til å ta seg ned på en flyplasslignende rampe fra et luftskip i bevegelse, til toppen av verdens høyeste bygning, selv under utmerkede forhold, er helt urealistisk.

Manipulert 

I 1930 distribuerte International News Photos det manipulerte fotografiet på tweeten under. På det tidspunktet hadde ingen luftskip anløpt Empire State Building, men det skulle skje i september 1931 da et privateid luftskip klarte et tre minutters anløp i 65 km/t vind. 

– Trafikken sto stille i gatene i mer enn en halvtime mens løytnant William McCraken kjempet for luftskipets posisjon 1200 fot over bakken, skrev Times i 1931.

I forbindelse med tyske Graf Zeppelins første transatlantiske flyvning ventet 50.000 eller flere begeistrede tilskuere i 1928 på ankomsten i New Jersey, til tross for en dags forsinkelse på grunn av dårlig vær. Millioner av mennesker fulgte med da luftskipet langsomt beveget seg oppover østkysten av USA over Washington D.C., Baltimore og New York City. 

Graf Zeppelin 

Graf Zeppelin fløy i 1929 jorden rundt på tyve dager, fire timer og 14 minutter. I 1935 hadde luftskipet foretatt omkring 590 flyvninger med til sammen mer enn 13.100 passasjerer over en samlet strekning på 1.695.727 kilometer. Det hadde ti dobbeltlugarer med høy grad av bekvemmelighet. 

Graf Zeppelin sett fra Palazzo Barolo, Buenos Aires. Wikimedia Commons

Graf Zeppelin hadde fem motorer hver med en ydelse på 523 hestekrefter og et mannskap på 40 til 45. Det ble demontert i mars 1940.

I 1928 kostet en tur-retur-billett over Atlanterhavet 3000 dollar, noe som tilsvarer rundt 40.000 dollar idag.

Hindenburg-katastrofen

Graf Zeppelin regnes som en av de mest vellykkede i luftskipenes historie. Det gikk i regelmessig trafikk over Atlanterhavet mellom 1931 og 1937 uten ulykker.

Luftskipenes storhetstid tok slutt med Hindenburg-katastrofen i 1937 da verdens største luftskip tok fyr under landing i New Jersey.

 

Document er blitt 20 år – kjøp vårt nye tidsskrift!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.