Selskapet Fortescue har fått over 2,3 milliarder kroner fra EUs innovasjonsfond for å bygge grønt hydrogen og ammoniakkfabrikk på Holmaneset i Svelgen. Går alt etter planen, blir det byggestart i 2025, med drift fra 2027. Men alt kommer ikke til å gå etter planen. Det gjør det aldri i klimasammenheng, uansett hvor mye det haster.

«Klimatiltak» som skal redde kloden fra klimadommedag, finnes i tusentall, helt fra gigantiske industrielle vindparker i urørt natur ned til hver minste kjøttbit du spiser. Klimahysteriet er altomfattende, men klimatiltakene som skal redde oss, virker ikke. Derfor kommer de i motebølger som lanseres og relanseres: Nå er landvind og batterifabrikker ute, mens havvind og ammoniakkfabrikker er den nye oljen – denne uka.

Under radaren er hele 10–12 ammoniakkfabrikker på planleggingsstadiet her i Norge – og samtlige følger mønsteret til batterifabrikkene: Private kapitalkrefter sier ja til å utvikle «klimatiltak», og kommer opp med grandiose planer som avhenger av massiv offentlig støtte. Produksjonen er ressurs- og kraftkrevende, lønnsomheten finnes bare i hodet på dumme politikere, og det ender med nedleggelse etter noen år, mens bakmennene sitter igjen med store bonuser og aksjegevinster, uten at et gram CO2 er kuttet.

Si hallo til fremtidens skipsdrivstoff

Alle har stiftet bekjentskap med ammoniakk, for de fleste har en uttynnet utgave av giften i huset under navnet salmiakk. Ammoniakk er imidlertid en langt mer potent gass, som er etsende, korrosiv, giftig og kan gi alvorlige øyeskader, pustebesvær og hevelser i luftveiene. I høy konsentrasjon kan det føre til kramper, lungeskader og død.

Formelen for ammoniakk er NH3, som innebærer at stoffet inneholder store mengder hydrogen og ingen karbonmolekyler, og det gjør det fristende for politikere med klimapanikk. Det er mye lettere å gjøre ammoniakk flytende enn hydrogen, og derfor er håndteringen av stoffet også enklere. I tillegg er det ingen tvil hvis stoffet lekker ut:

Salmiakklukten blir uutholdelig i god tid før gassen blir livstruende. Derfor fremstår ammoniakk som det perfekte fremtids-drivstoffet i våre klimatider. Men som med alle «klimaløsninger» finnes det en nedside som media aldri formidler.

Et veldig energikrevende og guffent stoff

I motsetning til naturgass finnes ikke ammoniakk i naturlige energi-reservoar – så akkurat som med «hydrogeneventyret» er heller ikke ammoniakk en energikilde: Alt må lages i sanntid gjennom bruk av enorme mengder energi og naturressurser. Hydrogengassen som brukes i prosessen for å fremstille ammoniakk, fremstilles i dag fra naturgass. Hydrogenet kan også lages på kull eller gjennom elektrolyse av vann, men i dagens produksjon er ikke disse metodene lønnsomme.

I stedet for å hente opp fossile hydrokarboner og bruke dette direkte i skipsmotorer som før, skal man altså lage alt drivstoffet som skip trenger i sanntid, gjennom bruk av fossile hydrokarboner og strøm fra dagens kraftverk. Men visjonen er at dette i fremtiden skal skje utelukkende gjennom elektrolyse av vann med strøm fra vindturbiner og solpaneler, så samfunnet blir «karbonfritt».

Som med alle «klimatiltak» finnes det ikke noe tallmateriale, småskalaforsøk eller tidligere suksesser som sannsynliggjør at dette faktisk vil virke, hva «omstillingen» vil koste eller hva det vil koste å operere skip med denne løsningen. Hele fremtiden er basert på politiske vedtak fra politikere uten realfaglig bakgrunn, og skal gjennomføres uansett kostnad.

En farlig fremtid

Hydrogen og ammoniakk er svært farlige stoffer, hvorav det ene er ekstremt eksplosivt, men lite giftig, mens det andre er svært giftig, men lite eksplosivt. Begge vil kreve kostbart produksjonutstyr, enorme sikkerhetstiltak og sikkerhetssoner der det håndteres i store mengder. Ifølge myndighetene er initiell sikkerhetsavstand for ammoniakk på 300 meter.

Store utslipp av ammoniakk gjennom brudd på rør eller lignende vil kreve en sikkerhetssone på 1–3 kilometer, noe som i praksis betyr at alle fabrikker, havner og skip, ferger og passasjerbåter utgjør en ekstrem fare for liv og helse med dette drivstoffet.

Likevel er det «helt sikkert» at dette er fremtidens skipsdrivstoff, fordi klimamålene må oppnås uansett risiko eller kostnad. Det er grunnen til at alle kostnadsoverslag, konsekvensutredninger eller sikkerhetsvurderinger rundt «grønt skifte» er fjernet fra offentlige dokumenter. Da kan ingen holdes ansvarlig når det går galt.

Eneste trøst kan være at samtlige ammoniakkfabrikker kan være ren aksjespekulasjon, og derfor aldri blir operative, virksomme eller lønnsomme. Dette er regelen og ikke unntaket for samtlige «klimatiltak».

 

Kjøp «Et varslet energisjokk»!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.