To svenske journalister er dømt for å ha brutt gravfreden etter å ha filmet vraket av fergen Estonia på bunnen av Østersjøen, melder Aftonbladet

Journalisten Henrik Evertsson og fotografen Linus Andersson er dømt for krenkelse av gravfreden da de ved hjelp av en dykkerrobot filmet fergen som sank i 1994 og tok med seg 852 mennesker i dypet.

At gravfreden veier tyngre enn enn ytringsfriheten og de pårørendes behov for klarhet i hva som skjedde da Estonia sank, vil neppe dempe opplevelsen av at myndighetene nøler med å dokumentere skadene på vraket.

Mennene hadde gjort opptak av vraket for en dokumentar fra 2020 med tittelen «Estonia – fyndet som ändrar allt».

Henrik Evertsson og Linus Andersson ble arrestert i september 2019, men frikjent for brudd på svensk lov ettersom de hadde brukt et tyskregistrert fartøy til filmingen. Dommen ble anket og mandag ble de dømt for «brudd på gravfreden» og ilagt bot.

De ble ikke idømt fengselsstraff på grunn av motivene deres for å utforske vraket, ifølge domstolen i Gøteborg.

Estonia sank under en nattlig seilas fra Tallinn til Stockholm med 803 passasjerer og et mannskap på 186 ombord. De fleste omkomne var svenske og estiske statsborgere. Blant de døde var det seks nordmenn.

I 1995 signerte Sverige, Finland og Estland en lov som freder vraket og forbyr all utforskning av området.

– Det er av stor offentlig interesse å opprettholde gravfreden rundt MS Estonia, heter det fra lagmann Göran Lundahl. – Vern om gravfreden veier tyngre enn beskyttelse av ytrings- og informasjonsfriheten.

En offisiell undersøkelse konkluderte i 1997 med at den 155 meter lange fergen sank etter at baugporten sviktet og oversvømmet bildekket. 

137 mennesker overlevde det som er Europas verste maritime katastrofe i fredstid. Flere av de overlevende har antydet at MS Estonia kolliderte med en ubåt eller at en eksplosjon fikk skipet til å synke. 

Tvil om den offisielle rapporten

Ytterligere tvil om den offisielle rapporten ble reist etter at den nye dokumentaren avslørte hull i skipets skrog som tidligere ikke er blitt rapportert. Det har gjenopplivet spekulasjonene om årsaken til katastrofen.

Mer enn 25 år er gått siden tragedien og det er spunnet et nett av konspirasjonsteorier som stiller spørsmål ved den offisielle rapporten – fra eksplosjon ombord til kollisjon med en uidentifisert ubåt. 

De fleste av teoriene fokuserer på de høye smellene de overlevende hørte før MS Estonia sank – og det faktum at skipet sank etter bare en halvtimes tid – en ferge av den typen burde holdt seg flytende selv etter kantring, blir det sagt.

En av de alternative teoriene er at MS Estonia ble sabotert. I 2001 fremmet journalisten Knut Carlqvist en teori om at fergen ble utsatt for bombeangrep eller eksplosjon. Han hevdet at det var kjøretøy med militært utstyr ombord – antatt russiske våpen smuglet via Estland til Sverige og videre.

Statsviteren Erik Asard har påvist alvorlige feil i de årsakssammenhenger Carlqvist bruker i sin argumentasjonsrekke for at en eksplosjon faktisk skjedde. 

I 1998 ble en annen forklaring fremmet av Anders Björkman, ingeniør innen skipsbygging. Han hevdet at baugdøren bevisst ble fjernet etter katastrofen for å skjule bevis. Videre at fergen ble truffet av noe under vannlinjen og at katastrofen var en politisk konspirasjon, han antydet at publikum er blitt løyet for, desinformert og manipulert av sivile myndigheter i samarbeid med hemmelige tjenester.

Den svensk-tyske forfatter og advokat Henning Witte ga i 1999 ut boken «MS Estonia Was Sunk: New Facts and Theories on Estoniagate». Witte gjentok Björkmans argument og hevdet at fergen kan ha blitt truffet av en russisk torpedo avfyrt fra ubåt, med hensikt å hindre eksport av sensitiv militærteknologi. Witte står bak White TV som gjerne omtales som en spreder av konspirasjonsteorier.

I sin analyse av MS Estonia-konspirasjonene identifiserte Asard i 2006 fire likhetstrekk: 

  • En mistenkelig nøling fra myndighetenes side med å dokumentere skadene på vraket
  • En «mani for detaljer» typisk for konspirasjonstankegang
  • Beskrivelse av en udefinert «annen» – regjering, statlige aktører, uspesifiserte høyere «interesser» – farlige og nesten allmektige fiender 
  • Et massivt komplott mellom politiske interessenter og media for å dekke over onde handlinger og sannheten

Manglende åpenhet om MS Estonia

Lobbygruppene som representerer ofrenes familier har ved flere anledninger krevd ny etterforskning, men frem til dokumentaren fra 2020 vendte både estiske, svenske og finske myndigheter det døve øret til, noe som har avstedkommet beskyldninger om manglende åpenhet om MS Estonia.

Evertsson sa i 2021 at «mye ble ikke kartlagt i 1994».

– Det overrasket oss og vi manglet dokumentasjon, derfor trengte vi å gjøre egne undersøkelser.

Svenske myndigheter sier at det ikke er kommet informasjon som motsier rapporten fra 1997 og at de nye hullene i skroget kan ha oppstått da skipet traff havbunnen.

Vi spurte en svensk ubåtoffiser om det finnes opplysninger om Estonia-forliset som ikke er kommet for en dag:

– Det spørsmålet får jeg ikke lov til å svare på, sa han og lo.

Warner Bros. Discovery som er ansvarlig for dokumentarserien, opplyser at dommen vil bli anket.

Dokumentarserien ble produsert av det norske selskapet Monster og vist på TVNorge og Discovery+. 

Her finner du alle episodene av «Fyndet som ändrar allt».

 

 

 


Kjøp «Et varslet energisjokk» her!

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.