Dykkere fant sist sommer en fire meter lang og 1,2 meter bred flenge i skroget på Estonia. Det har ført til en heftig debatt i både Estland, Finland og Sverige om årsakene til forliset som krevde 852 liv.  I en TV-serie fra 2020 forteller to av de overlevende at de så en militær transport kjøre inn på Estonia kvelden før havariet. I TV-serien dokumenteres et fire meter høyt hull i skipssiden på styrbord side – siden som ligger ned – noe som sådde tvil om den offisielle forklaringen på at skipet sank.Foto: Dplay

Svenske myndigheter vil tillate nye dykkinger ved vraket til det forliste skipet Estonia. Lovendringen sendes nå på høring.

Innenriksminister Mikael Damberg presenterte lovforslaget på en pressekonferanse torsdag morgen.

Gravfreden rundt vraket vil fortsatt gjelde, men det vil gjøres unntak for dykkinger på oppdrag fra svenske, finske og estiske myndigheter når hensikten er å utrede årsaken til forliset.

Privatpersoner vil ikke tillates å gjøre egne undersøkelser ved vraket. Denne uken var det rettssak mot journalisten Henrik Evertsson og en kollega i en svensk domstol. De er tiltalt for å ha sendt ned en dykkerrobot for å ta bilder til en dokumentar. Oppdagelsen av to nye hull i skroget har ført til stor debatt og har også ført til at svenske myndigheter på nytt har vurdert lovverket.

Riksdagen vil gjøre klart et forslag som kan behandles av Riksdagen i løpet av våren. Målet er at lovendringen skal tre i kraft 1. juli 2021.

Les også:

Estlands regjering krever nye undersøkelser av Estonia-forliset

Vi i Document ønsker å legge til rette for en interessant og høvisk debatt om sakene våre. Vennligst les våre retningslinjer for debattskikk før du deltar.