Nytt

Lastebiler står parkert langs M20 ved Folkestone i Kent, ikke langt fra Dover og tunellen under Den engelske kanal den 21. desember 2020. Foto: Steve Parsons / PA via AP / NTB.

Frankrike overveier å oppheve stengningen av grensen mot Storbritannia for tungtrafikken forholdsvis raskt for å unngå at det blir mangel på visse typer ferske matvarer i Storbritannia.

Den øyeblikkelige stengningen av 48 timers varighet utløper i teorien klokken 23 tirsdag kveld. Spørsmålet er om tungtrafikken kan fritas fra blokaden før den tid.

En talsmann for den franske regjeringen sier at varetransporten kan komme i gang igjen så snart det er utarbeidet nye helseprotokoller tilpasset situasjonen på europeisk nivå, skriver The Times.

Den potensielle varemangelen gjelder særlig frukt og grønnsaker:

This afternoon, Boris Johnson was due to chair a meeting of the Cobra emergency committee to discuss the crisis.

It came as Sainsbury’s warned that some fresh products could be missing from shelves due to restrictions at ports. It said it expected “gaps over the coming days” on goods such as lettuce, some salad leaves, cauliflowers, broccoli and citrus fruit, “all of which are imported from the Continent at this time of year”.

Fungerende varetransport er også i leverandørenes interesse, gitt at Storbritannia normalt importerer frukt og grønnsaker for kjempebeløp hver dag – en situasjon de fleste håper vil vedvare også etter Brexit.

Containertrafikken er ikke rammet på samme måte som lastebiler:

Trucks are still allowed to travel into most other European ports such as Rotterdam and IJmuiden in the Netherlands. Unaccompanied freight — containers not pulled by lorries, which account for about 80 per cent of the total — is also able to be transported between the UK, France and other countries.

Allmennheten i Storbritannia vil merke lite til varemangel i supermarkedene, sier den britiske transportminister Grant Shapps.

Mr Shapps told Sky News: It’s not really in anybody’s particular interest to not have hauliers going across, not least because they are mostly European hauliers and the goods are mostly theirs, so they will not want them perishing any more than we would want the border closed.”

Asked if consumers will see shortages in supermarkets, Mr Shapps added: “The supply chain is pretty robust in as much as you get variations in supply all the time. For the most part, people won’t notice it.”