Sakset/Fra hofta

Bildet: Fra hjemmesiden til islamicity.org

 

Document.no og Rights.no skal underlegges forskning. «Gammelmedia» og myndigheter tåler ikke å bli kikket i kortene. Gjennom å karakterisere konkurrenter som høyreekstreme håper de å slippe unna konkurransen og bli værende i sin egen lille boble.

C-REX – Senter for ekstremismeforskning; høyreekstremisme, hatkriminalitet og ekstremistisk vold –  – et underbruk av Universitetet i Oslo, skal forske på Document.no og Rights.no. Funnene er antakelig gitt på forhånd når disse «forskerne» tar oppdraget; dette er sider der «de høyreekstreme» samles og dyrker konspirasjonsteorier.  Spørsmålet forskere burde stille seg er; hvorfor har Document.no og Rights.no nyhetssaker som topper over store mediehus – og hva forteller det oss om «gammelmedias» rolle i samfunnsdebatten?

Denne uken ble omsider rapporten om «utenforskapsområdene» i Sverige lagt fram. Selv den politisk korrekte rikspolissjef Dan Eliasson virket ubekvem og rådløs, og saken ble behørig dekket i svenske medier. Hvilke medier har dekket denne saken i Norge? Rights.no og Document.no. er de som faktisk har dekket saken på en grundig og god måte. De andre forbigår saken stort sett i stillhet.

Rett over vår langstrakte grense mot Sverige finnes i dag 23 områder der politiet opplever ikke å ha kontroll. 5000 kriminelle fordelt på 200 nettverk. Utviklingen har vært eksplosiv bare på ett år, fra 2015 til 2016. De som følger med i svenske media, både de gamle og de nye, er ikke overrasket. Alvorlige skyteepisoder, grov vold og voldtekter, angrep på politi, ambulanser og brannbiler, islamisme på fremmarsj. De fleste episodene blir ikke engang nevnt i NRK, Aftenposten og VG.

Når vi da ser tilløp til lignende utviklingstrekk i Oslo; steinkasting mot politi på uttrykning, bilbranner, hærverk rettet mot politibiler, bruk av vold blant stadig yngre og en økning i organisert kriminalitet, er det ikke da naturlig å ta en titt over kjølen? Rapportere litt mer, granske litt mer? Litt mindre egenreklame for ungdomsserien Skam i NRKs nyhetsflater – eller servil støtte til Macron og Merkel?

Vi går nå gjennom en historisk endring av befolkningssammensetningen i Skandinavia, det har store konsekvenser både kulturelt, samfunnsmessig og økonomisk. Noen av oss har kjent endringene på kroppen over flere år, andre kommer etter – og de etterlyser fakta, informasjon, konsekvensanalyser. I stedet får de vinklede og nærmest ideologiske nyheter fra de tidligere enerådende mediehusene. Det er ingen søt hevn fra Document.no og Rights.no, den er heller bittersøt. Det hadde vært sunt for alle om flere skrev mer om temaene og analyserte utviklingen. Og i mens går utviklingen sin gang, mot et samfunn flere av oss lurer på om kommer til å ligne Sverige.

For at leserne skal få en ide om hva C-Rex steller med, ta en titt på hjemmesiden. De fikk 50 millioner av Erna og det blir det mange seminarer av…  Som dette 11. september:

Local and global Islamophobias – Workshop in Oslo

Photo: Wikicommons

Islamophobic discourse is global but takes a variety of local expressions across the world today. Research literature about the problem is growing, but few studies look at the comparative and global aspects of the issue.

Islamophobia is a contested concept and for simplicity we follow Bleich (2011) and define Islamophobia as “indiscriminate negative attitudes or emotions directed at Muslims”. See aso Lopez (2011) for questions of definition. Negative attitudes and emotions directed against Muslims are expressed in different local languages using different symbols and narratives according to time and place, but there are also common themes. We ask two separate but related questions.

Firstly, we want to know to what extent similar patterns can be identified between various local Islamophobic discourses and how these should be studied comparatively. What are the similarities and differences across different political and cultural contexts? How do specific religious/cultural traditions inform local Islamophobias? What are the required research methods to understand patterns?

Secondly, we ask how local and global expressions of Islamophobia relate to each other. In particular, we are interested in knowing more about how key local “entrepreneurs” or “mediators” – individuals, groups, organizations – connect local and global Islamophobic discourses across various media.

Instead of only focusing on Islamophobias in the West, as most research has done, we want to bring in new knowledge about how indiscriminate negative attitudes or emotions directed at Muslims take shape in other cultural contexts, including, but not limited to, Buddhist, Hindu, Jewish and a range of Christian societies. Papers will look at Islamophobic discourses from a comparative perspective and at mediation and translation between local and global discourses. Papers may present research findings, but this is an exploratory workshop that seeks to define important questions for future research and delimit new ways of studying the dynamics of local and global Islamophobias.

 

References:

Bleich, Erik (2011) What is Islamophobia and How Much Is There? Theorizing and Measuring and Emerging Comparative Concept, American Behavioral Scientist, 2011, Vol.55(12), pp.1581-1600

 

Participants:

Ori Goldberg

Kathleen Moore

Mete Hatay

Mattias Gardell

Sindre Bangstad

Katrine Fangen

Cathrine Thorleifsson

Lars Erik Bernzen

Eviane Cheng Leidig

Iselin Frydenlund

Torkel Brekke