Innenriks

Ekteparet Sabine og Idar Kjølsvik bor i Levanger kommune i Nord-Trøndelag. De er utdannet teologer og ansatt i det offentlige som henholdsvis prest og professor. Mange trøndere forbinder dem med teolog-ekteparet som vil skrote Norges kristne vugge på Stiklestad. De har begge i flere år forsøkt å ødelegge Stiklestads rolle som Norges kristne senter og ønske velkommen en moské på Stiklestad. Politisk har dette ekteparet arbeidet aktivt for å undergrave det fag de har studert i flere år – kristen teologi.

At de ønsker å omforme Stiklestad fra et nasjonalt kristent senter til et multireligiøst senter, er én ting, men at de begge har slik trang til å nazifisere enhver de er uenige med, er et påfallende og utrivelig trekk ved Kjølsvikerne. For dette er de tidligere omtalt på Document.

Nå er en av dem ute igjen – Idar Kjølsvik klarte ikke å dy seg da han ved hjelp av den kjølvikske hermeneutikk fikk brukt pavens ord til å nazifisere Trump. I et innlegg Kjølsvik kaller Hitler og Trump? viser han til avisen El Pais og dennes intervju med pave Frans, 22 januar.

Adolf Hitler tilranet seg ikke makten fra folket, han ble valgt av folket i et demokratisk valg. Deretter brukte han makten folket ga ham til å ødelegge folket».
Dette sa Verdens nest mektigste mann – pave Frans – i avisen El Pais, samtidig som Donald Trump ble innsatt som president i USA.

Kjølsvik fortsetter i neste avsnitt å vise til Tysklands utenriksminister Frank-Walter Steinmeier som skal ha sagt at «Verden slik vi har kjent den, eksisterer ikke lenger».

Det er alvorlig når pave Frans og Tysklands utenriksminister sammenligner Donald Trump med Adolf Hitler.

Jeg har ikke undersøkt hva Steinmeier faktisk sa og i hvilken kontekst det ble sagt, men jeg har lest intervjuet med pave Frans i El Pais. Etter å ha lest intervjuet må man slå fast at Kjølsvik fordreier sannheten for å kunne nazifisere Trump. Paven sammenligner ikke Trump med Hitler! Tvert imot så maner paven til nøkternhet hva gjelder oppstyret rundt Trump.

On Friday, just as Donald Trump was being sworn into office in Washington DC, Pope Francis was granting EL PAÍS a long interview at the Vatican, during which he called for prudence in the face of widespread alarm over the new US president.

Pave Frans vil ikke forhåndsdømme Trump. Dette blir presisert i innledningen til intervjuet.

On Donald Trump, the Pontiff says: “I don’t like to get ahead of myself. It would be like prophets predicting calamities or windfalls that will not come to pass”

Men Kjølsvik fornekter seg ikke. Kjølsviks nazifiseringstrang tar overhånd – også denne gangen.

Tyskland er mitt andre hjemland og nazismen og etterdønningene etter Adolf Hitler og Andre Verdenskrig en del av mitt liv. Kanskje derfor, er jeg selv særlig vár for politiske strømninger som ligner. Enten det er på Stiklestad, i Tyskland eller i Washington. Og nå er det i Washington.

Hitler blir riktignok nevnt i intervjuet med paven – i det 24. spørsmålet (om jeg har telt riktig), og det er avisen El Pais som nå trekker inn Trump, hat og fremmedfrykt. Legg for øvrig merke til pavens definisjon av «populisme» i Latin-Amerika kontra Europa, og retten ethvert land har til å kontrollere sine grenser.

-Both in Europe and in America, the repercussions of the crisis that never ends, the growing inequalities, the absence of a strong leadership are giving way to political groups that reflect on the citizens’ malaise. Some of them —the so-called anti-system or populists— capitalize on the fears of an uncertain future in order to form a message full of xenophobia and hatred towards foreigners. Trump’s case is the most noteworthy, but there are others such as Austria or Switzerland. Are you worried about this trend?

 

-That is what they call populism here. It is an equivocal term, because in Latin America populism has another meaning. In Latin America, it means that the people —for instance, people’s movements— are the protagonists. They are self-organized. When I started to hear about populism in Europe I didn’t know what to make of it, until I realized that it had different meanings. Crises provoke fear, alarm. In my opinion, the most obvious example of populism in the European sense of the word is Germany in 1933. After [Paul von] Hindenburg, after the crisis of 1930, Germany is broken, it needs to get up, to find its identity, it needs a leader, someone capable of restoring its character, and there is a young man named Adolf Hitler who says: «I can, I can». And Germans vote for Hitler. Hitler didn’t steal power, his people voted for him, and then he destroyed his people. That is the risk. In times of crisis we lack judgment, and that is a constant reference for me. Let’s look for a savior who gives us back our identity and let us defend ourselves with walls, barbed-wire, whatever, from other people who may rob us of our identity. And that is a very serious thing. That is why I always try to say: talk among yourselves, talk to one another. But the case of Germany in 1933 is typical, a people who were immersed in a crisis, who were searching for their identity until this charismatic leader came and promised to give their identity back, and he gave them a distorted identity, and we all know what happened. Where there is no conversation… Can borders be controlled? Yes, each country has the right to control its borders, who comes in and who goes out, and those countries at risk —from terrorism or such things— have even more of a right to control them, but no country has the right to deprive its citizens of the possibility to talk with their neighbors.

Adolf Hitler who says: «I can, I can». Var det ikke en nylig avgått amerikansk president som også sa: «Yes, We can»? Synd for Kjølsvik at det ikke er Trump som har sagt dette. For da hadde teologen kunnet velte seg i en orgie av nazi-tekster i lang tid fremover.